قیمت خوراک جا برای کاهش بیشتر دارد

احمد مهدوی ابهری در گفتگو با اگزیم نیوز با تأیید عملکرد دولت برای کاهش قیمت گاز پتروشیمی ها معتقد است هنوز می شود قیمت را پایین  تر آورد

دبیر اتحادیه کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: کاهش قیمت خوراک پتروشیمی در بودجه سال 95 اثر مثبتی بر تولید و صادرات این محصول دارد، اما این کاهش قیمت به معنای آن نیست که خوراک ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. احمد مهدوی، دبیر اتحادیه کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ارتباط با کاهش نرخ خوراک گاز در لایحه بودجه سال 95 به اگزیم نیوز گفت: این کاهش قیمت در بودجه برای سال 95 درنظر گرفته شده و لذا این کاهش نمی تواند بر قیمت محصولات پتروشیمی در سال 94 اثری داشته باشد. از سوی دیگر کاهش قیمت خوراک برای سال 95 می تواند اثر مثبتی بر تولید و صادرات این محصول داشته باشد.    

وی ادامه داد: قیمت انرژی در دنیا کاهش چشمگیری داشته است و این مورد بر روی قیمت محصولات پتروشیمی در ایران نیز بی تاثیر نبوده است. اما نباید تصور کرد که این کاهش قیمت به 8.5 سنت به معنای آن است که یک خوراک ارزان قیمت در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار گرفته است. باید به این نکته نیز توجه کرد که در دنیا نرخ انرژی پایین تر از مبلغ فوق است به عنوان مثال در بورس انرژی آمریکا قیمت خوراک 6.2 سنت است بنابراین نرخ 8.5 سنت نرخ شیرینی برای افزایش تولید این محصول نیست. حتی سرمایه گذاران خارجی نیز بر نرخ پایین تر تاکید دارند؛ نمونه آن سرمایه گذاران هندی بودند که حاضر نشدند نرخ خوراک را از 5 سنت بالاتر ببرند. با این وجود این کاهش قیمت را می توان قدمی به جلو و راهی برای توسعه بخش پتروشیمی دانست.

مهدوی افزود: با کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، خوراک کافی در اختیار مجتمع های پتروشیمی قرار می گیرد و می توانیم با ظرفیت های بالاتر کار کنیم. از سوی دیگر افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی های کشور بر ظرفیت صادراتی این محصولات نیز اثر مثبت خواهد گذاشت.

دبیر اتحادیه کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با اشاره به رکود جهانی گفت: اقتصاد کشورهای بزرگ دنیا به سمت رکود رفته است و با کاهش شاخص های انرژی قیمت نفت و محصولات پتروشیمی نیز کاهش یافته است البته شیب کاهش قیمت محصولات پتروشیمی به تندی قیمت نفت نبوده است اما همین کاهش قیمت این پیام را برای ما به دنبال دارد که به جای خام فروشی به سمت تولید محصولات پتروشیمی حرکت کنیم تا علاوه بر تولید کالا با ارزش افزوده بالاتر از صادرات این محصولات نیز نفع ببریم.

مهدوی در ادامه سخنان خود به موضوع رکود در بخش تولید صنایع پایین دستی اشاره کرد و توضیح داد: محصولات پتروشیمی را صنایع پایین دستی خریداری کرده محصولات را نهایی می کنند و سپس به بازار ارائه می کنند لذا رکود در این بخش بر تقاضای محصولات پتروشیمی در داخل نیز اثر می گذارد اما ما سعی کرده ایم تا در زمان کاهش تقاضا محصولاتی را که در داخل نمی خرند به خارج صادر کنیم.

وی در پایان با ابراز خرسندی از وضعیت صادرات کشور در حوزه پتروشیمی افزود: در حال حاضر صادرات محصولات پتروشیمی در کشور ما به کشورهای ترکیه، چین، هند، آسیای شرقی، آسیای میانی و آفریقا است و ما امیدواریم با رفع تحریم ها بتوانیم کشورهای اروپایی را نیز در زمره کشورهای هدف صادرات محصولات خود قرار دهیم.

کد خبر 3141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =