KISH INVEX بستر معرفی فرصت های جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی

رضا پدیدار از تمایل شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کیش اینوکس برای شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به خصوص در سرمایه گذاری در حوزه انرژی خبر داد،

هر ساله در زمینه بورس، بانک و بیمه، شاهد برگزاری نمایشگاهی در جزیره کیش هستیم. امسال نیز این نمایشگاه در حالی برگزار شد که سنگینی سایه تحریم‌ها، در خصوص ورود سرمایه به کشور، ابهاماتی را ایجاد نمود. رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" از حال و هوای این نمایشگاه سخن گفت. 

پدیدار ابراز داشت: این نمایشگاه موسوم به Kish Invex 2019 در حوزه بورس، بانک و بیمه بود که هر ساله در جزیره کیش برگزار می‌شود. فعالان سرمایه‌گذاری در زمینه بورس، بانک و بیمه در نمایشگاه مذکور جهت بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنند. حدود 250 شرکت کننده‌ی داخلی و 15 نماینده از 15 کشور مختلف حضور داشتند. با توجه به جریان تحریم، شرکت کنندگان خارجی بیشتر از حوزه خاورمیانه و آسیای میانه بودند. از آفریقای جنوبی، چین و همچنین سفرای 5 کشور جهان از جمله لهستان، نمایندگانی حضور یافتند.

او گفت: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کیش، در پی شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بودند. در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ضمن نشستی تخصصی، طرح‌های پتروشیمی را با همکاری شرکت هلدینگ خلیج فارس معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های بیمه نیز توسط رئیس بیمه مرکزی معرفی شد. در اینباره پتانسیل‌های موجود در نشست‌های مربوطه، مورد بررسی قرار گرفت. بزرگترین چالش در زمینه بیمه، به بیمه‌های اتکایی باز می‌گشت که به جهت کاهش فعالیت‌های تجاری ایران در عرصه بین الملل، بیمه‌های اتکایی که می‌توانست درآمد خوبی را برای کشور داشته باشد، حذف شده بود. این روند بر فعالیت بیمه‌ها تاثیراتی را داشته بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، گفت: در سایر بخش‌ها نیز شرکت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری و شرکت‌های توسعه‌ای مثل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایمیدرو و همچنین پروژه چادرملو و گل‌گوهر به همراه اتاق بازرگانی، غرفه‌هایی را برگذار کرده بودند. شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری، تمایل داشتند برای سرمایه‌گذاری، پلی ارتباطی دایر شود. اما حجم این سرمایه‌گذاری‌ها، در حد منطقه‌ای است و نه بین المللی؛ چراکه توان ما محدود بوده و برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر، نیاز به مشارکت سرمایه گذاران بین المللی داریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا قراردادی هم با شرکت‌های خارجی منعقد شد یا خیر، تصریح کرد: هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشد؛ چراکه هنوز برخی سوالات درباره وضعیت ایران مطرح است. حتی شرکت‌های چینی و روسی هم قدمی برنداشتند. وضعیت خط مالی اینستکس نیز همینگونه بود. ضمن راه‌اندازی این خط مالی، در عمل هیچ مبادله پولی صورت نگرفت. در این نمایشگاه، به تبادل اطلاعات پرداخته شد و ظرفیت‌های مربوطه در سرمایه‌گذاری در ایران معرفی گردید.

او ادامه داد: در این نمایشگاه، از منظر شرکت‌های مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری و نظارت بر طرح‌ها، به نقاط قوت و ضعفِ کسب و کارها اشاراتی شد. بدون تردید امروزه برای موفقیت در کسب و کار، نیاز به طرح‌های توجیهیِ فنی – اقتصادی داریم. این طرح‌ها ابتدا باید به دست متخصصین مربوطه بررسی شوند و بعدا به مرحله اجرا درآیند. با چنین فعالیتی، مانع از ورشکسته شدن افراد حین اجرای طرح‌های اقتصادی‌شان خواهیم شد. بخشی دیگر که شخصا در آن مشارکت داشتم، به بررسی ظرفیت گردشگری ایران باز می‌گشت. این ظرفیت به دلیل کاهش صادرات کشور می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه پنلی تخصصی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشری ایجاد شد و به تبادل آراء پرداختیم.

پدیدار افزود: در این پنل، ضمن دعوت از سفیر لهستان، موضوع سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مورد دقت قرار گرفت. مشکل این بود که گردشگری در ایران، آنگونه که باید هنوز توسعه نیافته و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. گردشگران با محدودیت‌های پولی و مالی مواجه هستند. به عنوان نمونه برای دریافت ریال، باید خیابان به خیابان بگردند تا ارز خود را تبدیل نمایند. این روند مناسب نیست. برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مشکلاتی وجود دارد. تا زمان رفع نشدن این مشکلات، امکان جذب سرمایه‌ خارجی مشکل است.

کد خبر 32000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =