بستر آغاز عملیات بازار باز فراهم است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز شاپور محمدی امروز در پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی گفت: کلیه دستورالعمل‌های سازمان و ابزارها با هدف جلوگیری از هر نوع انحراف در شورای فقهی بررسی می شود.

وی اعلام کرد: سهامی که در کشور عرضه می شود کاملا اسلامی بوده و ارزش آن ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته شاپور محمدی در بدو  اجرای عملیات بازار باز بانک‌مرکزی می‌تواند اوراق را از بازار سرمایه بخرد و نقدینگی جامعه را افزایش دهد یا اوراقی که خریداری کرده را به بازار بازگرداند و انقباض نقدینگی کند وی خاطر نشان کرد بانک مرکزی تا امروز تنها از حجم پول استفاده کرده و عملیات بازار باز را نداشته، اما فرصت‌هایی در بازار سرمایه ایجاد شده تا بازار باز عملیاتی شود.

وی با اشاره به رشد و تعدد صندوق ها در کشور گفت در حال حاضر  ارزش صندوق های بازار سرمایه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تلاش اعضای کمیته فقهی برای انطباق ابزارها با قواعد شریعت اشاره کرد و گفت: مبحث بازار سرمایه اسلامی از آغاز فعالیت سازمان دغدغه اصلی نظام بوده است؛ گاها ابزارهای فعلی چندین جلسه در کمیته فقهی مطرح و بررسی شده اند و از آنجاییکه مرحله عملیاتی تطبیق با شریعت اهمیت ویژه دارد، کمیته فقهی حتی دستورالعمل های اجرایی ابزارها را بازبینی می کند

شاپور محمدی گفت سهامی که در بازار سرمایه معامله می شود کاملا اسلامی است و بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان ابزار مالی اسلامی در گردش داریم.

وی گفت به جز دو ابزار هنه ابزارهای مالی اسلامی را در بازار سرمایه کشور داریم؛ لازم به ذکر است در برخی کشورهای اسلامی ابزارهای مالی اسلامی صوری‌سازی شده‌اند و متاسفانه ما باید از این صوری شدن بپذیریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: این ابزارها به همت کمیته فقهی در کشور ما جا افتاده است ؛ در شهر قم نیز دفتر مطالعاتی در زمینه مالی اسلامی شکل گرفته و همکاری خوبی با حوزه علمیه قم داریم امیداورم در هر دو بازار پول و سرمایه، موضوع ابزارهای اسلامی دنبال شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس در مورد اوراق گواهی اعتبار مولد همکاری خوبی را با بانک مرکزی دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد کمیته فقهی بورس با کمیته های فقهی سایر کشورها اعضای مشترک داشته باشد و به این وسیله  اتحاد بیشتری با مسلمانان دنیا داشته باشیم؛ ابزارهای مالی اسلامی نیز از دیگر راه های مشترک برای توسعه همکاری با کشورهای مسلمان است.

 

کد خبر 32007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =