دید ابزارهای مالی اسلامی جهانی است

ارتباط تنگاتنگی بین ابزارهای مالی اسلامی و استانداردهای روز دنیا وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز موسی بزرگ اصل امروز در پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها گفت: خوشبختانه فقه پویا راه حل مناسبی برای حفظ ارزش پول ارائه کرده اما در بخش حسابرسی کمتر به مباحث اسلامی پرداخته‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در حسابداری و حسابرسی اسلامی بحث سود است  گفت:ما به دنبال حداقل سود هستیم  در حسابداری و حسابرسی‌های غربی سود حداکثری مبنا قرار می‌گیرد از آنجاییکه حسابداری اسلامی، سود متناسب با محیط اقتصادی در نظر گرفته می‌شود بنابراین سود حداقلی جایگزین سود حداکثری می شود.

مدیرعامل سازمان حسابرسی گفت: حسابداری اسلامی بیشتر درگیری با عقود اسلامی است که منطبق با استانداردهای رایج است.

بزرگی اصل بیان داشت:برای جذب سرمایه گذار خارجی لازم است در تعیین سود، پایه و مبنای یکسانی داشته باشیم. تا سرمایه گذار خارجی  نگران مقایسه سود در حسابداری و حسابرسی‌ها نشود و دغدغه ای بابت تفاوت سود نداشته باشد.

به گفته بزرگ اصل ابزارهای اسلامی را نمی‌توان به مرزهای جغرافیایی محدود کرد؛ با محدود کردن ابزارهای مالی اسلامی به یک کشور امکان معاملات بین المللی از دست می رود از طرفی رعایت استانداردهای IFRS در حسابداری و حسابرسی اسلامی بسیار مهم است و باید این استاندارها به نحوی طراحی شوند که از قابلیت انطباق با استاندارهای جهانی برخوردار باشد.

بزرگ اصل گفت: دید ابزارهای مالی اسلامی جهانی است بنابراین محدودیتی برای جذب منابع مالی ندارند و اگر  یک بانک اسلامی قصد جذب منابع داشته باشد، تکلیفش مشخص است چراکه هیات استانداردهای حسابداری، استانداردهای لازم را برای آن ایجاد می کند.

رییس سازمان حسابرسی به تشکیل مرکز تدوین استاندارد و کمیته شریعت در بحرین اشاره کرد و گفت: این کمیته به منظور بررسی پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های معاملات در فقه شیعه و سنی تشکیل شده و متاسفانه ما نقشی در آن نداریم.

کد خبر 32008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =