چین در آستانه جهش تا ۲۰۵۰

چین با اهرم های اقتصادی بزرگی که در اختیار دارد می تواند تا ۲۰ سال آینده بزرگترین غول حوزه فن آوری دنیا خواهد بود

شی جین پینگ، رییس جمهور قدرتمند چین در هفتادمین سال تاسیس جمهوری خلق چین در سخنانی دو هدف را به عنوان اهداف بزرگ این کشور تا سال 2050 مطرح کرده که اولی جوان سازی  جمعیت این کشور است و دومی اتحاد مجدد با تایوان از منظر روابط اقتصادی و سرزمینی است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از فایننشیال تایمز، اقتصاد چین اکنون بعد از آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و آنطور که استاندارد چارتر در گزارشی می نویسد بعد بر اساس قدرت خرید اقتصاد چین سال آینده جایگاه اول را از آن خود خواهد کرد. حتی به صورت اسمی نیز انتظار بر آن است که این کشور بتواند در سال 2030 از آمریکا جلو بزند.

بر اساس تحلیل های موسسه مک کینزی، چین همچنین بزرگترین کشور صادرکننده و واردکننده کالا در دنیا است و شرکت های چینی و تایوانی امسال بیش از یک پنجم جایگاه های رده بندی 500 شرکت برتر جهان را بر اساس رتبه بندی مجله فورچون از آن خود کرده اند.

چین اکنون یکی از دو کشور بزرگ دنیا در زمینه جذب سرمایه های خارجی است و دومین کشور بزرگ در زمینه سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه با رقم 300 میلیارد دلار در سال گذشته است.

چین همچنین دارای جایگاه برجسته ای در نهادهای بین المللی است. چین اکنون رقیب بزرگ آمریکا در زمینه فن آوری رقیب اصلی آمریکا است و در حوزه هایی مانند هوش مصنوعی و نسل پنجم شبکه های مخابراتی وارد مسابقه بزرگی با ایالات متحده شده است.

مک کینزی معتقد است تکنولوژی همان موضوعی است که چالش آینده قدرت های بزرگ را با چین ایجاد می کند. در این بین در حالی که چین برای توسعه فناوری نیاز به دسترسی به بازارهای خارجی دارد، همچنین می خواهد سهم بازارهای محلی را نیز برای بازیکنان فن آوری محلی افزایش دهد.

در این گزارش آمده است: سایر کشورها به این نکته دقت می کنند که آیا چین از تجارت جهانی جدا می شود تا بر بازار داخلی خود متمرکز کند؟ از بررسی صحبت های شی جین پینگ اینطور بر نمی آید و به نظر می رسد کشورهای بزرگ دنیا همچون آمریکا جریان فن آوری و سرمایه را در چین دو تهدید می پندارند.

جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش تعرفه های ناشی از آن، تهدید کننده زنجیره های عرضه جهانی است. جنگ گسترده فناوری و نگرانی های مربوط به امنیت ملی، باعث شده است كه بازیگران بدانند كه دیگر نمی توانند با شركت های چینی در لیست سیاه مقابله كنند.

اما واکنش شدید غول های فناوری آمریکایی که بسیاری از آنها مدت هاست در زمینه مالکیت معنوی چین را متهم می کنند نشان می دهد که رقابت در این زمینه بسیار جدی و سخت است با این حال شرکت های آمریکایی به شدت علاقه دارند با شرکت های چینی در زمینه فن آوری های جدید همکاری کنند و حتی به نظر می رسد آمریکا به این دلیل با شرکت های فعال چینی مانند هوآوی آشکارا دشمنی می کند که انتظار دارد این شرکت ها فن آوری های خود را در اختیار آمریکایی ها قرار دهند.

تلاش های چین می تواند یک بازار 1400 میلیارد دلاری را از آمریکا بگیرد که بسیار اتفاق بزرگی است و می تواند پکن را با جهشی بزرگ روبرو سازد. اما چین در سایر حوزه ها نیز در حال تجربه اتفاقات بزرگ است. در زمینه ایرلاین ها، هتل ها، تهیه و تولید فیلم های سینمایی و ... همگی حوزه های جدیدی هستند که چین در آنها گام گذاشته است.

کد خبر 32029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =