دو رويكرد جديد تجارت با چين

رئيس اتاق مشترك ايران و چين ضمن تشريح روند صادرات كشور، از رويكردهاي جديد اتاق مشترك ايران وچين سخن گفت. «توجه ويژه به صدور كالا در بازار چين و حركت به جذب سرمايه از اين كشور» دو برنامه جدي است كه در دستور كار اين اتاق مشترك قرار گرفته است

رئيس اتاق مشترك ايران و چين با اشاره به تاثير توافق هاي تجاري در عرصه جهاني به «اگزيم نيوز»، گفت: اگر مي خواهيم در شرايط كنوني صادرات كشور بر روي ريل رونق قرار بگيرد، بايد به سمت تعامل‌های تجاري دوجانبه و چندجانبه با ساير کشورها حركت كنيم.

مجيد رضا حريري با بيان اينكه تاثير روابط دو جانبه و چندجانبه تجاري اثر زيادي بر تجارت خارجي كشور خواهد داشت، گفت: البته اين موضوع را نيز بايد در نظر داشت، كه با امضاي توافق تجاري با اوراسيا، نمي توان انتظار جهش صادراتي را آنهم با توجه به اينكه چند ماهي به پايان سال 98 باقي نمانده است، داشت.

رئيس اتاق مشترك ايران و چين همچنين با بيان اينكه توافق نامه هاي تجاري ابزاري در دست دولت ها، براي توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري با ساير كشورها است، اظهار كرد: حال اينكه چگونه مي خواهيم، از اين ابزارها بهره برداري كنيم، بسته به سياست گذار دارد، كه چگونه بخواهد از اين ابزارها بهره برداري كند.  

او در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاكيد بر اينكه بايد از خام فروشي فاصله گرفت، اما در عين حال پديده خام فروشي در تجارت كشور را داراي اشكال ندانست و عنوان كرد كه در دنيا كشورهايي مثل استراليا و برزيل نيز وجود دارند كه بخشي از صادراتشان، را خام فروشي شكل مي دهد.

بنابه اظهارات اين فعال اقتصادي، نفت بالذات يك كالاي با ارزش به شمار مي رود، كه ناگزير هستيم براي كسب درآمدهاي ارزي اقدام به فروش آن كنيم. بنابه اظهارات اين فعال اقتصادي، آنچيزي كه در چرخه صادرات مغفول مانده؛ این است که در محيط كلان فاقد يك استراتژي مشخصي هستيم  وبرنامه ها  براساس اقبال و شانس چیده شده اند.  همين بي برنامگي باعث مي شود كه صادرات افت و خيز زيادي داشته باشد و دائم در نوسان باشد.

رئيس اتاق مشترك ايران و چين در ادامه تاكيد كرد: چنانچه می وخواهیم به بازارها نفوذ کنیم و صادراتمان در مسیر رونق قرار بگیرد، بايد اقتصاد شفاف و رقابتي باشد و گام اول این است که اصل اقتصاد آزاد را بپذیریم.

البته به گفته حريري، مساله دیگری كه اقتصاد را رنج مي دهد، عدم شفافيت و حاكميت دولت و گسترش سيطره آن  بر بخش هاي اقتصادي است.   اين فعال اقتصادي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به اقدامات اتاق مشترك ايران وچين نيز گريزي زد وگفت: رويكردهاي جديدي در تجارت با چين در دستوركار قرارگرفته است، كه توجه ويژه به توسعه صادرات و صدور كالا به بازارهاي چين و همچنين حركت به سمت سرمايه گذاري هاي مشترك و جذب سرمايه از كشور چين از جمله اين موارد است.

از ديگر برنامه هاي مورد اشاره حريري،  نگاه ويژه به معرفي توانمندي بانوان ايراني و چيني به يكديگر است. به گفته او، اينكه بانوان چين چگونه توانسته اند، مناصب بالايي مديريتي را از آن خود كنند، به اشتراك گذاشته خواهد شد.  

کد خبر 32059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =