چین حامی منافع مشترک با ایران در تحریم ها

مسئولان دولتی و بخش خصوصی ایران و چین با هدف بررسی ظرفیت های تجاری و همکاری های اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند

«چانگ هوآ»، سفیر چین در تهران روز سه‌شنبه در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین گفت: روابط ایران و چین، همواره بر اساس روابط راهبردی دوجانبه بوده و علی رغم تحریم های آمریکا رو به رشد است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز سفیر چین گفت: تعامل دو کشور وارد فصل جدیدی شده و اعتماد سیاسی بین چین و ایران شکل گرفته است

وی با اشاره به دیدار روسای جمهوری ایران و چین در سازمان ملل اضافه کرد: اعتماد سیاسی دو جانبه بین ایران و چین در سطح مطلوب است و دو کشور درباره موضوعات مهم و مربوط به منافع مشترک از یکدیگر حمایت می کنند.

این مقام بلند پایه چینی در ادامه افزود: برجام یک توافق چند جانبه مهم بین کشورهای بزرگ است که از طریق مذاکره بین کشورهای مهم دنیا شکل گرفته و برای حفظ آن برای به معنای حفظ چندجانبه گرایی و حفظ نظم بین المللی است.

چانگ هوا بر اهمیت حفظ امنیت خلیج فارس تاکید کرد و گفت: اختلاف قومی و مذهبی و ژئوپولوتیک و همچنین نقش منفی و زورگویی کشورهای بزرگ در این منطقه، تنش‌هایی را ایجاد کرده است و چین تلاش دارد تحت برنامه ای به عنوان ابتکار چین برای کاهش تنش در منطقه وارد عمل شود.

به گفته سفیر چین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از ۳۱ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار رسید. اما پس از خروج آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم‌ها، فشارها و موانع غیرقابل توجیحی برای روابط دو کشور بوجود آمد  و در سال گذشته به ۳۵ میلیارد دلار رسید؛ در ده ماهه نخست امسال نیز حجم تجارت حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

وی از اقدامات جدی چین برای شروع همکاری با ایران در حوزه های اقتصادی و انرژی خبر داد و گفت: در حال حاضر توافقات سران دو کشور در زمینه مبادلات بانکی رعایت می شود و به دلیل تحریم های آمریکا و یکجانبه گرایی این کشور همکاری های بانکی دچار مشکلاتی شده است اما در مجموع موضع چین در حمایت از ایران و منافع دو کشور روشن است و دستگاه های بانکی دو کشور برای تسهیل مبادلات بانکی در تعامل هستند که بهتر است محرمانه باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، مجیدرضا حریری نیز ضمن ابراز امیدواری از بهبود مناسبات اقتصادی ایران و چین گفت: سال میلادی گذشته حجم مبادلات دو کشور ایران و چین ۳۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال های گذشته افت داشته  و این کاهش ۳۰ درصدی منبعث از کاهش سهم صادرات نفت و کاهش۲۶ درصدی واردات ما از کشور چین بوده است.

حریری افزود: در عین اینکه ما در حال حاضر بهترین تعامل تجاری بین المللی را با چین داریم به معنای طبیعی بودن رابطه دو کشور نیست.

وی گفت: با گفتگوهای انجام شده با سفیر و تعاملات دو جانبه در سطوح بالای کشور، تلاش داریم تاثیر تحریم ها را بر مناسبات دو جانبه کاهش داده و به حداقل برسانیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با اظهار امیدواری از رشد مناسبات دو کشور در سال آتی گفت: سیاستگذاری های پس از نوسانات نرخ ارز در کشور بر مناسبات تجاری بین المللی ما تاثیر مستقیم گذاشته و باید برای در امان ماندن تجارت خارجی از سیاست های نامناسب، در مورد آنها بحث و گفتگو کرد.

فرشته دستپاک، رییس مرکز ملی فرش ایران نیز  این در نشست بررسی روابط ایران و چین گفت: فرش دست‌بافت قدیمی‌ترین صادرات ایران به چین و همواره مظهر فرهنگ و سنت‌های ایران بوده است.

دستپاک فرش را تولید مشترک ایران و چین دانست و گفت:  20 درصد صادرات فرش دست‌بافت شامل فرش‌های ابریشمی می‌شود و 90 درصد ابریشم وارداتی از چین برای بافت فرش است و امیدواریم دولت چین تسهیلاتی را در خصوص واردات ابریشم برای بافندگان ایرانی در نظر بگیرد.

وی با بیات اینکه 90 درصد تولیدات فرش دستباف  ما صادر می‌شود، گفت: از رئیس جمهور چین و سفیر این کشور در ایران می خواهیم که برای بی اثر کردن تحریم ها با ایران همکاری کند تا بتوانیم فرش ایرانی را از چین به سایر کشورها صادر کنیم.
ب

ه گفته دست‌پاک در نمایشگاه چین هفت غرفه به صورت تخصصی در حوزه فرش دست‌بافت فعالیت داشت که نشان از علاقه مردم چین به فرش ایرانی است و معتقدم زمینه برای افزایش صادرات فرش ایرانی به چین وجود دارد.

کد خبر 32071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =