صادرات فرآورده های نفتی جایگزین فروش نفت

فرآورده های نفتی جایگزین صادرات نفت شده اند و آمریکا از این موضوع نگران است. برایان هوک در شورای روابط بین الملل اعلام کرده باید به دنبال جلوگیری از صادرات فرآورده های نفتی ایران باشیم

به گزارش اگزیم نیوز، در شرایطی که ترامپ روی لبه تیغ برنده استیضاح قرار دارد و مساله خروج از برجام یکی از نقاط ضعف کارنامه وی محسوب می شود با این حال دولت آمریکا و مسئولان این کشور خیال ندارند دست از سر ایران بردارند.

این موضوع نشان می دهد از نظر آمریکا تحریم های قبلی اعم از تحریم نفت، تحریم بانکی، تحریم بانک مرکزی و سایر تحریم ها در حوزه فلزات و ... انتظار مدنظر آنها را برآورده نکرده است.

در این بین دولت در بودجه 99 میزان یک میلیون بشکه نفت خام و فرآورده را به عنوان پتانسیل درآمد نفتی خود معرفی کرده است و نگاهی به معاملات بورس انرژی این مساله را تایید می کند که ایران با استفاده از ظرفیت های این بازار مشکلی برای صادرات فرآورده های نفتی ندارد. به عنوان مثال هفته قبل ایران توانست 1.7 میلیون بشکه بنزین را به فروش برساند که خریدار این میزان بنزین خارجی ها بودند.

این مساله نشان می دهد ایران در فروش فرآورده ها توانسته موفق عمل کند و این امر در میان مدت کاهش صادرات نفت خام را پوشش می دهد. در این بین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریكا در امور ایران می گوید: تحریم های ایالات متحده در مورد صادرات نفت ایران باعث شده كه بیش از 50 میلیارد دلار افت درآمد برای تهران ثبت شود و این امر می تواند به شدت باعث توسعه فعالیت های ایران در سایر حوزه ها مانند فرآورده های پتروشیمی و پالایشی شود.

به گزارش پلاتس، هوک در شورای روابط بین الملل گفت: سرمایه گذاری های بالادست و پایین دست در بخش نفت و گاز ایران متوقف شده است و سرمایه گذاران خارجی به دلیل ریسک تقریباً به طور کامل از ایران خارج شده اند و میلیاردها دلار سرمایه گذاری از بین رفته است. در این نشست که تأثیر تحریم های ایالات متحده بر اقتصاد ایران از زمان خروج از برجام بررسی می شود. 

برایان هوک اعلام کرد: تحریم های نفتی به "هسته اصلی فشار اقتصادی ما" تبدیل شده اند و صادرات نفت ایران را به شدت کاهش داده اند. به گفته وی درآمد صادرات نفت به طور معمول حداقل 30 درصد از درآمد ایران را تشکیل می دهد.

بنا بر برآوردهای صورت گرفته از نرم افزار جریان تجارت S&P Global Platts cFlow و منابع حمل و نقل نفت خام، صادرات نفت ایران که در ماه مارس به طور متوسط ​​بیش از 1.7 میلیون بشکه در روز بود، در اوت ، سپتامبر و اکتبر زیر 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

هوک گفت: صادرات نفت ایران بیش از 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و درآمد ایران از نفت را بیش از 80 درصد کاهش می دهد. هوک گفت که درآمد ایران از ماه مه 2018 بیش از 50 میلیارد دلار کاهش یافته است و در حال حاضر با رقم 30 میلیارد دلار در سال در حال کاهش است.

هوک گفت ایران برای کسب درآمد از نفت که اکنون تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد گزینه های خود را از دست نمی دهد و در تلاش است صادرات فرآورده های خود را تقویت کند اما محدودیت های جدی لجستیک وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، بعد از خروج آمریکا از برجام و قطعی شدن بازگشت تحریم‌های نفتی اقدامات نسبتاً خوبی در راستای فروش نفت کشور انجام شد.

گذر از مدل سنتی فروش نفت خام و عرضه نفت در بورس برای استفاده از توانمندی و انعطاف‌پذیری بخش خصوصی در صادرات نفت یکی از اقدامات ضدتحریمی ایران برای جلوگیری از افت میزان صادرات نفت خام کشور بود که در صورت تداوم عرضه، چشم‌انداز مناسبی برای آینده خواهد داشت اما باید توجه داشت راه‌حل اساسی برای مقابله با تحریم‌های نفتی خلاصی از خام‌فروشی نفت است بنابراین باید در استراتژی‌های موجود در صنعت نفت کشور بازنگری شود.

کارشناسان معتقدند یک استراتژی هوشمندانه که غیر از بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی می‌تواند ثمرات قابل‌توجهی در اقتصاد و کارآفرینی داشته باشد؛ افزایش ظرفیت پالایشگاهی نفت و میعانات گازی کشور به اندازه تمام نفت و میعانات گازی تولید شده است.

کد خبر 32089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =