فرصت غلبه بر تحریم ها با صادرات غیرنفتی

مسعود خوانساری گفت: یکی از راههای غلبه بر تحریم ها صادرات غیرنفتی است و با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، می توان صادرات را بیش از آنچه امروز هست، تقویت کرد.

حمزه بهادیوند چگینی - مسعود خوانساری در سومین همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان تهران گفت: یکی از راههای غلبه بر تحریم ها صادرات غیرنفتی است و با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، می توان صادرات را بیش از آنچه امروز هست، تقویت کرد.
وی با اشاره به واردات هزار میلیارد دلاری پانزده کشور همسایه گفت، باید از این پتانسیل استفاده کرد و قبل از اقدام به اینکار موانع را از پیش روی صادرات برداشت.
به گفته خوانساری افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد اورده و معیشت مردم را دچار مشکل کرد، حسن این اتفاق این بود که اگر قیمت ارز واقعی شود، می توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، آن را روی محصولات داخلی سرمایه گذاری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد:هرچند قیمت ارز  در سال ۹۷ تحت فشار بود، اما حجم قابل توجهی از وارداتی که با ارز ارزان وارد کشور می شد، متوقف و فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی برای کالاهای ایرانی، رقابتی شد.
وی با تاکید بر عزم جدی بر رفع موانع صادراتی گفت: خوشبختانه بسیاری از دست اندرکاران و تصمیم گیران صادراتی، به توسعه صادرات اعتقاد داشته و بر این موضوع، اشراف دارند. در شهریورماه امسال وزارت صمت تصمیم گرفت که تعرفه برخی کالاها را به بهانه اینکه مواد خام هستند، افزایش دهد تا آنها را به سمت تولید هدایت کند؛ در این میان کالاهایی همچون سنگ آهن و سنگ های تزئینی با افزایش تعرفه مواجه شدند که با اعتراض گسترده ای از سوی اتاق بازرگانی مواجه شد، اما کماکان جلو صادرات کالای خام گرفته شد، در ادامه پس از تخصیص تعرفه ۲۵ درصدی، با ارزیابی مجدد اعلام شد که صادرات برخی کالاها ۹۰ درصد کاهش یافته و امروز شاهد کاهش درصد تعرفه به ده درصد هستیم؛ که اگر ۲۵ درصد کارشناسی بوده، چرا صادرات ۹۰درصد افت کرد؟ در حالیکه در شرایطی قرلر داریم که هر یک دلار صادراتی برای کشور ارزشمند است.
خوانساری  با بیان اینکه بازی کردن با تعرفه ها به صورت غیرکارشناسی یا ممنوعیت و محدودیت برخی کالاها، ریسک بالایی دارد گفت:  صادرکنندگان یک سال تلاش می کنند سهم مشخصی از بازار را بگیرند و این سیاست ها ضربه بدی به بدنه صادرات وارد می اورد.
وی با تاکید بر لزوم توقف تصمیم گیری جزیره ای گفت:
برای حمایت از صادرات دولت باید با بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، همفکری کنند.قطعا رساندن امار صادرات به دوبرابر رقم فعلی با همفکری کار پیچیده ای نیست، توقع ما این است که همه تصمیم گیران، صادرکنندگان کشور را مدنظر قرار داده و از آنها نظرخواهی نمایند.

کد خبر 32174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =