دروازه توسعه اقتصادی به روی ایران گشوده شد

برای آن که بتوانیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ کرده و جهش بزرگ اقتصادی داشته باشیم نیاز به تامین مالی خارجی یا فاینانس داریم باید بتوانیم از توان کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: برای بزرگ تر کردن کیک اقتصادی کشور نیازمند فاینانس خارجی هستیم و در عین حال برای جذب سرمایه گذاری خارجی به تضمین های دولتی نیاز داریم. حمیدرضا صالحی در ارتباط با دستاوردها و دلیل سفر هیئت تجاری ایران به اروپا به اگزیم نیوز توضیح داد: کشورهای اروپایی قلمرو توسعه هستند و در صدر این کشورها آلمان، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. این کشورها با وجود آن که در تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند اما در شرایط بحران اروپا، اقتصادی نابسامان و رشد اقتصادی در حد صفر داشتند بنابراین این کشورها به دنبال بازارهای جدید هستند ایران با داشتن موقعیت جغرافیایی، دسترسی به جمعیت 400 میلیونی منطقه و نیروهای متخصص با قیمت ارزان گزینه بسیار خوبی برای آن ها به حساب می آید. این کشورها به دنبال آن هستند که با حضور در ایران حتی به صورت سرمایه گذاری های مشترک بیکاری و رشد پایین کشورشان را جبران کنند. از سوی دیگر فضای فرهنگی دو کشور ایتالیا و فرانسه نیز بسیار به ایران شبیه است البته ایتالیا در زمان تحریم ها نیز با ایران ارتباط تجاری داشته و اتاق ایران-ایتالیا اتاق فعالی است،  لذا این کشورها بیشتر از ایران تشنه حضور در بازارهای کشورمان هستند.

صالحی ادامه داد: کشور ما نیز به صنعت خودرو و هواپیمایی ایرباس کشور فرانسه نیاز داشته فرانسه هم در این صنایع حرفی برای گفتن دارد. البته رییس جمهور در تمامی سخنان خود به این موضوع تاکید داشتند که آن ها ایران را بازار خود ندانند بلکه ایران همکار آن ها در انجام پروژه هاست. در تمامی تفاهم نامه های امضا شده نیز تاکید بر سرمایه گذاری های مشترک بوده است.

این عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران تشریح کرد: در این تفاهم نامه ها مقرر شده است تا 30 درصد هر آنچه به صورت مشترک در ایران تولید می شود را صادر کنیم. در اینصورت نه تنها از سرمایه و تکنولوژی این کشورها استفاده کرده، بلکه مشکل کاهش تولید ناخالص ملی، اشتغال و کمبود ارز کشور را نیز بهبود بخشیده ایم.

وی در ادامه به مزایای سرمایه گذاری های مشترک اشاره کرده و توضیح داد: برای آن که بتوانیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ کرده و جهش بزرگ اقتصادی داشته باشیم نیاز به تامین مالی خارجی یا فاینانس داریم باید بتوانیم از توان کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. با شروع همکاری های مشترک نه تنها تولید  ناخالص ملی و اشتغال را افزایش داده ایم بلکه برای حضور خارجی ها در کشور ناچار به افزایش امنیت اقتصادی هستیم دولت باید آمادگی ارائه تضمین های دولتی باشد تا سرمایه گذاران خارجی رغبت به حضور در ایران را داشته باشند. نکته حائز اهمیت دیگر حضور بخش خصوصی است اگر بخواهیم اقتصاد از رکود خارج شود باید به تحول و ارتقاء بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که کدام کشور اروپایی می تواند مقصد بعدی هیئت اقتصادی تجاری ایران باشد نیز گفت: 25 ام ماه جاری هیئت اقتصادی تجاری اتاق بازرگانی سفری به آلمان خواهند داشت. کشور آلمان نیز کشوری صنعتی بوده و ما می توانیم از تجربه های این کشور در خصوص انرژی های نو و توسعه انرژی استفاده کنیم. کشورهای اتریش و اروپای شرقی نیز می توانند گزینه های بعدی باشند. وی در پایان تاکید کرد: به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، پول نفت قدرت حمایت از پروژه های اقتصادی و کمک به بخش خصوصی را ندارد و ما به شدت نیازمند فاینانس سایر کشورها هستیم.

کد خبر 3281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =