وظایف اروپا در قبال ایران در دوره کرونا

موسسه اقتصادی IFW در گزارشی با اشاره به این که تعداد مبتلایان بیماری کرونا در ایران از 80 هزار نفر عبور کرده و تعداد کشتگان این بیماری نیز از مرز 5 هزار تن گذشته موضوع اقتصاد ایران را به عنوان یک مساله مهم در شرایط کنونی مورد ارزیابی قرار داد.

بنا بر این گزارش شرایط اقتصادی و ضرورت حمایت از کسب و کارها و جلوگیری از ورود به یک دوره بحرانی در اقتصاد ایجاب می کند کسب و کارها به شرایط عادی بازگردند اما ممکن است این موضوع باعث بروز دور جدیدی از شیوع این بیماری شود که دولت باید برای آن تدابیری بیندیشد.

این گزارش می افزاید شرایط کنونی به گونه ای است که ممکن است با شیوع مجدد بیماری همراه شده و بار دیگر مشکلات درمانی را تشدید کند که نتیجه آن باز هم مشکلات اقتصادی است و لازم است در این زمینه اقداماتی پیشگیرانه در دستور کار دولت و مشاغل قرار بگیرد.  

در این باره یک اقتصاد دان می گوید همه این موارد در شرایطی است که ایران با تحریم های آمریکا نیز دست و پنجه نرم می کند و در زمینه واردات لوازم پزشکی و درمانی نیز گاهی با مشکلاتی روبرو است. معاملات مالی با سازمان های مالی دنیا نیز توسط ایران دارای چالش های جدی است.

صادرات و واردات به اسانی صورت نمی گیرد و کشورها به دلیل ترس از تحریم آمریکا از ایران نفت نمی خرند و همه اینها مبارزه با کرونا را برای ایران سخت کرده با این حال نتایج خیلی موفقیت آمیزی را به دست آورده است.

در این شرایط دولت در حال تلاش است تا بسیاری از کمبودهای خود را تولید کند و در زمینه بسیاری از محصولات مرتبط با بهداشت و سلامت توانست در این زمینه نتایج خوبی را تجربه کند. .

این گزارش با انتقاد از شیوه رفتار آمریکا و کشورهای همدست با آن می نویسد این موضوع تاثیر بسیار زیادی را روی کشورهای فقیر و کشورهای تحریم شده می گذارد و متاسفانه این مساله نشان داد موضوعات سیاسی حتی در شرایط سخت نیز بر موضوعات اصلی سایه انداخته است.

این گزارش افزوده است اتحادیه اروپا باید در جهت تقویت واکنش جهانی به ویروس کرونا از طریق نهادهای چند جانبه تلاش کند. در صندوق بین المللی پول ، پشتیبانی آن از درخواست وام ایران بسیار مهم است.

از این گذشته ، اتحادیه اروپا باید از جریان آزاد تجارت محصولات پزشکی حمایت کند و همچنین باید در رفع محدودیت های تجاری که در حال حاضر وجود دارد اقدام کند و باید به عنوان شریک تجاری برای ایران در دسترس باشد.

در غیر این صورت ممکن است ایران اعتماد به روابط دو جانبه خود با اتحادیه اروپا را از دست داده و راه حل های دیپلماتیک مانند توافق هسته ای را در معرض خطر قرار دهد.

کد خبر 33050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =