چالش های بخشنامه جدید ارزی برای صادرات

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تعهدات ارزی صادرکنندگان می تواند روی صادرات به شدت اثر منفی بر جای بگذارد

صادرکنندگان با اعتراض به تصمیم جدید بانک مرکزی در تلاشند تا دستورالعمل جدید همتی برای عطف به ماسبق شدن تعهدات ارزی به سال 98 را به حالت تعلیق درآورده و از تسری این قانون به سال قبل جلوگیری کنند چراکه این تصمیم به دلیل حذف 20 درصد تعدیل صورت گرفته مشکلاتی را برای آنها به بار آورده است.

در این ارتباط دکتر مسعود جمالی از فعالان بخش خصوصی در ارتباط با موضوع این دستورالعمل در رابطه با ارزش پایه های صادراتی گفت: سال 97 ارزش پایه صادراتی بر مبنای 70 درصد تعهد صادراتی در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال 98 به 80 درصد رسید اما امسال بانک مرکزی اعلام کرده این رقم بر مبنای 100 درصد ارزش پایه گمرکی که در کوتاژ اعلام شده به عنوان رفع تعهد ارزی در نظر گرفته شود که در رابطه با سال 98 هم قابل تسری است.

به گفته وی این امر هم از منظر ارزش صادراتی و بازگشت ارز و هم از منظر مالیاتی مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد که بانک مرکزی باید لااقل این قانون را به سال های قبل عطف به ماسبق نکند.

در این ارتباط گفتگوی چند تن از صادرکنندگان با اگزیم نیوز حکایت از نگرانی آنان نسبت به این قانون دارد. به گفته آنها در شرایط کنونی که تحریم از یک سو و کرونا از سوی دیگر صادرات بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار داده چنین بخشنامه هایی می تواند برای صادرکنندگان خطرناک باشد.

به عقیده صادرکنندگان این تصمیمات در شرایطی اتخاذ می شود که هنوز چالش ارزش پایه صادراتی بررف نشده است و صادرکنندگان با ارزش های بالای پایه صادراتی دست و پنجه نرم می کنند که تعدیل 20 تا 30 درصدی بخشی از این مشکل را حل کرده بود.

به عقیده آنها اگر گمرک لااقل در تعدیل ارزش پایه صادراتی همکاری لازم را می کرد شاید نیازی به این نبود که اکنون برای تعدیل به این میزان چانه زنی صورت بگیرد. این در حالی است که مشکلات صادرات هم در داخل مرزها است و هم خارج از آن. در این بین با آن که برخی نرخ های پایه اصلاح شده اما مادامی که بازنگری این نرخ ها تداوم نداشته باشد و متناسب با شرایط اقتصادی و ارزی و ... متعادل نشود مشکلات پس از مدتی باز خواهد گشت.

متاسفانه صادرکنندگان در حال حاضر به دلیل تحریم در بخش های مختلف از جمله انتقال پول، فروش و بازاریابی کالا، حمل کالا و ... دچار مشکلات عدیده ای هستند و تعدیل مذکور می توانست ضربه ناشی از بخشی از این اتفاقات را بگیرد اما اکنون مشکلات تشدید می شود و در شرایطی که به دلیل کرونا صادرات در سه ماه اخیر در مقایسه با دوره مشابه قبل افت 14 درصدی را تجربه کرده و این قبیل تصمیمات می تواند میزان کاهش صادرات را در ماه های آینده افزایش دهد.

متاسفانه چالش دیگر صادرکنندگان در این شرایط استفاده از معافیت های مالیاتی صادراتی در نتیجه اجرای این قانون است. در حال حاضر صادرکنندگان باید نسبت به بازگشت ارز خود تعهد 100 درصدی داشته باشند و بعد از معرفی به سازمان امور مالیاتی بتوانند از معافیت های خود استفاده کنند که نشان می دهد در مقایسه با گذشته شرایط سخت تر خواهد شد.

 

کد خبر 33130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =