بانک توسعه صادرات سکوی جهش صادراتی

اگزیم بانک‌ها با تامین منابع لازم برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران و واردکنندگان در بازارهای خارجی زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار هستند.

بانک‌های توسعه‌ای با هدف فراهم آوردن بستر مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی مختلف  طراحی شده‌اند؛ اهمیت توسعه صادرات توسط کشورها و دولت‌ها موجب شده که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان موسسات مالی و تخصصی وابسته به دولت را برای این منظور تاسیس کنند. اگزیم بانک‌ها با تامین منابع لازم برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران و واردکنندگان در بازارهای خارجی زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار هستند.

 اقتصادهای صادرات محور همواره از قویترین اقتصادهای دنیا بوده‌اند چرا که رشد صادرات رابطه مستقیمی با رونق تولید دارد و این رابطه، کلید جهش تولید است؛ بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک ایران طی بیست و نه سال فعالیت خود  به عنوان یک بانک دولتی در طبقه‌بندی شورای پول و اعتبار در گروه بانک‌های تخصصی قرار گرفته  و به طور خاص بر افزایش توانمندی صادراتی کشور متمرکز شده است. در حال حاضر بیش از 86 درصد از صادرکنندگان نمونه کشوری مشتری بانک توسعه صادرات ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران، این بانک در سال 1398 بالغ بر 84 هزار و 359 میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های صادرات محور در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده است؛ بررسی میزان تسهیلات اعطایی این بانک از سال 95 تا 98 نشان می‌دهد، حجم تسهیلات اعطایی  این بانک در این مدت 73 درصد رشد داشته است.

  حوزه صنعت و معدن تا پایان اسفند‌ماه 98 با 41 درصد، در صدر دریافت کننده‌گان تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران بوده است؛ 32 درصد به بخش پتروشیمی و شیمیایی، 16 درصد کشاورزی، 10 درصد خدمات فنی و مهندسی، 0.7 درصد اعتبار خریدار و مابقی به سایر حوزه‌ها تخصیص پیدا کرده است.

 از آنجاییکه رسالت اصلی اگزیم بانک ایران کمک به توسعه صادرات غیرنفتی است؛ به طور ویژه به شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان اهرم‌های تولید صادرات محور توجه شد؛ به طوریکه از سال 94 تا پایان 98 حجم تسهیلات اعطایی به شرکت های کوچك و متوسط، 114 درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، بانک توسعه صادرات در راستای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اقدامات متعددی را طی سال 98 انجام داد؛ امضاي تفاهم نامه با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در راستاي تخصيص اعتبار 2.000 ميليارد ريالي موضوع تبصره18 قانون بودجه سال 1398  و تخصيص مبلغ مذكور از سوي صندوق توسعه ملي به بانك و تلفيق با مبلغ مشابه از محل منابع بانك از جمله این اقدامات است.

 همچنین پيش نويس تفاهم‌نامه با صندوق نوآوري و شكوفايي به منظور كاهش نرخ سود تسهيلات پرداختي به شركت‌هاي دانش بنيان به حداكثر 12 درصد و تخفيف در كارمزد خدمات قابل ارايه به شركت‌هاي دانش بنيان نیز نهایی شد.

بانک توسعه صادرات با هدف آشنایی شرکت‌های دانش بنیان و آموزش آن‌ها، نشست‌هاي مشترك استاني در پارك‌هاي علم و فناوري برگزار نموده است.

در سال 98 تفاهم نامه‌ای با ستاد ويژه فناوري نانو در جهت تأمين مالي، آموزش و ... شركت‌هاي دانش بنيان به امضا رسید؛ همچنين امضاي تفاهم نامه سه جانبه بين بانك، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و صندوق ضمانت صادرات ايران در جهت تامين مالي  و تضمين بازپرداخت قراردادهاي تسهيلاتي.

طی توافقات به عمل آمده، مقرر شد ضمانت نامه صندوق‌هاي پژوهش و فناوري به عنوان وثيقه نوع يك براي پوشش تسهيلاتي شركت‌هاي دانش بنيان پذیرفته شود.

به گزارش اگزیم نیوز، تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران درسال 98 به شركت‌هاي دانش بنييان بالغ بر یک هزار و 851 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 95 با تسهیلات 518 میلیارد ریالی، بالغ بر257 درصد رشد داشته است.

رضا ساعدی فر، مديريت امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، مانده تسهیلات این بانک را در سال 98 بالغ بر 338 هزار و 293 میلیارد ریال عنوان کرد كه در مقایسه با مانده تسهیلات این بانک در سال 95، بالغ بر 116 درصد رشد داشته است.

وی مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات را به تفکیک بخش‌های اقتصادی اعلام کرد و گفت: مانده تسهیلات بخش شیمیایی و پتروشیمی 37 درصد، سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی 28 درصد، صنعت و معدن 24 درصد، کشاورزی 7 درصد،  اعتبار خریدار 3 درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات ایران در سال 94، بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال بوده که در سال 98 این رقم به 10 هزار میلیارد ریال رسیده است و طی این سال‌ها 150 درصد رشد داشته است.

  بانك توسعه صادرات ايران در راستاي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و مقابله با تحريم‌هاي ظالمانه اعمال شده ، اقدام به تأمين مالي طرح‌ها در بخش‌هاي مختلف از جمله طرح تولید فولاد(خام و اسفنجي و ...)؛ طرح تولید انواع محصولات پتروشیمی (پروپيلن، اتيلن و ...)، طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتي چابهار، طرح توسعه تولید فراورده‌هاي لبنی، احداث واحد آب شیرین‌کن، توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی و ... نموده است.

مریم خورشیدی

 

 

کد خبر 33183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =