جنگ تجاری، توافق کاهش تولید نفت را بی‌اثر کرد

در حالی که انتظار می‌رفت آغاز معاملات طلای سیاه در سایه اجرایی‌شدن توافق کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس با رشد قیمت همراه شود اما تنش تجاری دوباره بین آمریکا و چین باعث تضعیف قیمت نفت شد.

به گزارش اگزیم نیوز توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه ای نفت از سوی اوپک پلاس از روز جمعه وارد مرحله اجرا شد.

اگرچه با توجه به کاهش ۳۰ درصدی تقاضای نفت جهان این توافق کافی به نظر نمی رسید اما امیدها به اجرای این توافق و همراهی سایر تولیدکنندگان نفت جهان با آن، زمینه را برای رشد قیمت ها در بازار نفت تقویت کرده بود.

با این حال آغاز دوباره جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان باعث شد تا همین توافق ناکافی نیز کم اثر شده و نتواند قیمت ها را افزایش دهد. 

این جنگ تجاری از آن رو اهمیت دارد که با توجه به کاهش محدودیت های قرنطینه در جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا، امید به بهبود رکود اقتصادی بیشتر شده بود اما تقابل تجاری بین چین و آمریکا مانع از رشد اقتصادی در جهان خواهد شد.

موضوعی که می تواند فشار مضاعفی بر قیمت نفت در این شرایط داشته باشد.

از سوی دیگر بانک مورگان استنلی اعلام کرده که بازگشت تقاضای نفت به میزان سال ۲۰۱۹ حداقل ۱۸ ماه زمان نیاز دارد و تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نباید انتظار آن را داشت.

این عوامل در کنار ذخیره سازی های گسترده نفت در جهان باعث شد تا قیمت نفت شاخص آمریکا با افتی ۷.۱ درصدی معاملات هفتگی را آغاز کند و به ۱۸ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه برسد. این در شرایطی است که قیمت این نفت در پایان معاملات روز جمعه، در آستانه ورود به کانال ۲۰ دلاری بود.

نفت برنت نیز ۱.۸ درصد پایین آمد و ۲۵ دلار و ۹۸ سنت قیمت خورد.

قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر کاهش تقاضای نفت به دنبال شیوع کرونا، بیش از ۶۰ درصد از ترزش خود را از دست داده است. 

کد خبر 33195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =