سوئیس آماده فعال‌سازی کانال تجاری

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ملاقات با سفیر سوئیس در تهران باتاکید بر اهمیت بازکردن مسیر صادرات ایران، ایجاد در آمد ارزی برای جمهوری اسلامی ایران را لازمه تجارت دوسویه و رفع موانع مسیرتجارت دانست.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، در ملاقات با مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران و هیات همراه با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات تجاری دو کشور گفت: اگر چه ایران نشان داد آمادگی و استقلال اقتصادی بالایی برای شرایط اضطراری از جمله شرایط شیوع ویروس کرونا دارد، اما با توجه به فراگیر شدن این ویروس در دنیا، نیاز به تدابیر و همکاری‌های بیشتر بین المللی است. 

وی افزود: البته شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا نشان داد کشورها وقتی در شرایط بحران و اضطرار قرار بگیرند، تصمیماتی متناسب با منافع خودشان درتجارت بین  الملل می‌گیرند؛ مانند محدودیت در صادرات و واردات. ایران هم قطعا برای نحوه حضور در تجارت بین الملل  براساس منافع خود تصمیم می گیرد.

زادبوم ادامه داد: آزادسازی دارایی‌های بلوکه ایرانی و نیز تجارت دو سویه به معنی فعال شدن اروپا در خرید از ایران در قالب صادرات کالای ایرانی، لازمه و پیش فرض فعالیت است.

سفیر سوئیس در تهران نیز در این دیدار  با بیان اینکه همه با هم در یک کشتی در حال مبارزه با مشکل مشترکی هستیم، گفت: باید به سمتی برویم تا اطمینان پیدا کنیم اقتصاد به روال عادی برخواهد گشت، از همین رو تلاش بی‌وقفه‌ای برای ایجاد ساز و کار کانال انسان‌دوستانه سوئیس برای ارسال کالا داشتیم. وی افزود: از اواخر فوریه در تلاش بودیم تا منابع و شرکت‌های بیشتری از ایران را فعال کنیم تا بتوانیم این سازو کار را اجرایی کنیم.

 لایتنر ضمن ارائه گزارشی از شرایط موجود و فعالیت‌های انجام شده در کانال تجاری مشترک ایران و سوئیس گفت: باید تجار را فعال کرد تا از ساز و کار این کانال هم استفاده کنند و مدیریت و استفاده از این کانال برعهده طرف ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه در زمان کرونا وپساکرونا کانال انسان دوستانه سوئیس میتواند بسیار کمک کننده باشد و ایجاد درآمدجدید حق ایران است گفت: دارایی های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس اجازه جریان دارد و معاملات میتواند انجام شود.

گفتنی است، در این جلسه همچنین به فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران علی رغم بروز تحریمهای ظالمانه و نقش آنها در توسعه صنعت غذا، دارو وتجهیزات پزشکی در ایران و صادرات به کشورهای هدف اشاره شد.  

و درپایان بنا به درخواست طرف های سوئیسی وموافقت معاون وزیر و رئیس کل سازمان مقرر شد برای رفع مشکلات وکمک به توسعه فعالیت های برخی شرکت های سوئیسی جلساتی با وزارتخانه ها و دستگاه های مسئول پیرامون موضوعات مطرح شده برگزار ونسبت به بر طرف نمودن آنها اقدام شود.

کد خبر 33267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =