تجار و فعالان اقتصادی بانک مرکزی را در جنگ اقتصادی تنها نگذارند

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و عراق با بیان اینکه بانک مرکزی از هیچ تلاشی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و کنترل نرخ ارز فروگذار نکرده،گفت: بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد.

به گزارش اگزیم نیوز یوسف باپیری با بیان اینکه بانک مرکزی از هیچ تلاشی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و کنترل نرخ ارز فروگذار نبوده است، گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بسته اما این نهاد به تنهایی نمی‌تواند در این جنگ اقتصادی موفق باشد و دیگر نهادها، فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان باید این بانک را یاری کنند. چراکه معتقدم هر یک دلاری که صادرات انجام شود، یک جهاد است.

وی درخصوص شرایط مرزهای ایران با عراق گفت: مرزهای منتهی به عراق و به ویژه شمال این کشور و اقلیم کردستان بر اثر شیوع بیماری کرونا بیش از سه الی چهار روز بسته نبود و پس از آن با تلاش کنسولگری‌های ایران در اقلیم و ستاد روابط اقتصادی عراق، اتاق بازرگانی ایران و عراق و وزارت امور خارجه ایران، در مدت زمانی سه الی چهار روز، سه مرز بین المللی پرویز خان، تمرچین و باشماق بازگشایی شد که در نهایت ۲۰ روز بعد از آن نیز بازارچه‌های رسمی شامل ۹ مرز دیگر نیز بازگشایی شد.

وی در ادامه افزود: روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ کامیون حامل صادرات کالاهای ایرانی از این مرزها عبور می‌کنند. البته این مرزها امکان این را داشتند که پاسخگوی جنوب عراق نیز باشند از طرف دیگر به دلیل اینکه مرزهای ترکیه نیز بسته شد و تدابیر بسیار ویژه‌ای برای باز شدن آنها در نظر گرفته شد، پس صادرات کالاهای ایران شانس بیشتری پیدا کرد و امیدواریم به هدف صادراتی خود که همان ۱۱ میلیارد دلار یا حتی بیشتر از آن است، دست یابیم.

این فعال اقتصادی از بازگشایی مرزهای مهران و شلمچه طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته این مرزها بسته بود. امیدوارم با بازگشایی این مرزها، شرایط برای انجام صادرات به روال عادی بازگردد و هرچه زودتر هدفی که برای جنوب عراق در نظر گرفتیم نیز محقق شود.

وی درخصوص حجم صادرات میان دو کشور نیز تصریح کرد: طی سال گذشته حجم صادرات ایران به عراق در حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار بود، که حجم صادراتی و هدف ما برای سال جاری باتوجه به قیمت ارز و بالا رفتن قیمت تمام شده، در حدود ۱۱ میلیارد دلار و بالاتر خواهد بود.

باپیری ضمن برشمردن اقلام و کالاهای صادراتی ایرانی عنوان کرد: اقلام صادراتی بیشتر شامل مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی است که البته از کالاهای ایرانی نیز استقبال می‌شود و خوشبختانه توانستیم در کردستان عراق و به خصوص در اقلیم کردستان سهم بسیار خوبی در بازار این کالاها به دست آوریم.

وی محدودیت‌های لحاظ شده برای صادرات برخی کالاها به عراق را فصلی و مقطعی خواند و گفت: این محدودیت‌ها فصلی است و برای برخی از اقلامی است که در خود کشور عراق وجود دارد. برای نمونه کالاهای کشاورزی مانند گوجه هنگامی که بارشان به بازار می‌آید، تعرفه‌ها در عراق افزایش می‌یابد و دیگر واردات آن محصول برای واردکننده عراقی به صرفه نیست؛ البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این محدودیت‌ها تنها معطوف به ایران نیست و در تمام مرزهای عراق و برای تمام کشورها اعمال می‌شود.

وی بازگشت ارز حاصل از صادرات را راهگشای واردات کشور دانست و گفت: امیدوارم بتوانیم از ارزهای حاصل از صادرات به صورت بهینه استفاده کنیم

باپیری سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق برای تجار ایرانی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هدف تجار، بانک مرکزی و دولت در یک راستاست و همگی به دنبال بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور هستند. همچنین یکی دیگر از اهداف این سفرها، حل مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگانی ایرانی است. برای مثال می‌توانیم از طریق کشور عراق کالاهای لازم را وارد کنیم، چراکه ایران و عراق مراودات تجاری بسیار بالایی با یکدیگر دارند

کد خبر 33542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =