صادرات منوط به رفع تعهد ارزی شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اجرای سقف صادرات طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: هر فردی که ۵۰۰ هزار دلار صادر کند، باید ابتدا رفع تعهد ارزی صورت دهند و سپس اجازه صادرات مجدد خواهند داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، حمید زادبوم در گفتگوی ویژه خبری امشب با اشاره به آمار بانک مرکزی و گمرک ایران عنوان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت ماه امسال حدود ۲۰ هزار کارت بازرگانی صادرات داشتند.

وی ادامه داد: در این دو سال از فروردین سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ که حدود سه چهارم صادرکنندگان تعهد ارزیشان ۲۰ درصد بوده است  و حدود ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارت تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد که نشان می‌دهد، صادرات آنها مبالغ زیاد نبوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: این در حالی است که برای سال 97 حدود 8 میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات برنگشته است.

وی اظهار کرد: در سال 98 بین صفر تا 50 درصد از صادرات با 1425 کارت است و کمتر از 100 درصد 500 کارت و کسانی که 100 درصد از ارز را برگردانده اند حدود 450 کارت است.

زادبوم با بیان اینکه 15 هزار کارت بازرگانی که ارز را برنگردانده اند، کارتهای بازرگانی یکبار مصرف هستند، افزود: باید اعتبارسنجی بر روی کارتهای بازرگانی صورت گیرد و اخیرا نیز این اعتبارسنجی الکترونیکی شده است، این در حالی است که ما به سامانه های متفاوتی وصل شده ایم که اعتبارسنجی را انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارسنجی الکترونیکی کارتهای بازرگانی از آخر تیرماه انجام می شود، عنوان کرد: کارگروه پایش رفتار تجاری با حضور اتاق های بازرگانی تشکیل شده است؛ اما اگر صادرکننده ای ایفای تعهد ارزی نکند، کارت بازرگانی وی ابطال خواهد شد.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: اگر کارتهای بازرگانی تخلفی کرده باشند در کارگروه پایش رفتار تجاری بررسی شده و فعالیت آنها تعلیق می شوند.

به گفته وی، سقف صادرات از دو هفته بعد اجرایی خواهد شد و هر فردی که 500 هزار دلار صادر کند، باید ابتدا رفع تعهد ارزی صورت دهند و سپس اجازه صادرات مجدد خواهند داشت.

کد خبر 33543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =