تحریم و کرونا دو عامل افت ارزش ریال

فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به سخنان رییس جمهور روحانی در ارتباط با هشدار به صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی نوشت: ارزش پول ایران در برابر دلار تنها در یک ماه گذشته ۱۳ درصد افت کرده و این موضوع نیز به دلیل آثار ناشی از تحریم ها از یک سو و بیماری کووید ۱۹ از سوی دیگر بوده که تورم بالایی را به اقتصاد تحمیل کرده و می کند.

فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به سخنان رییس جمهور روحانی در ارتباط با هشدار به صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی نوشت: ارزش پول ایران در برابر دلار تنها در یک ماه گذشته 13 درصد افت کرده و این موضوع نیز به دلیل آثار ناشی از تحریم ها از یک سو و بیماری کووید 19 از سوی دیگر بوده که تورم بالایی را به اقتصاد تحمیل کرده و می کند.

فایننشال تایمز در این گزارش با اشاره به این که میزان ریزش بازار ارز در این مدت بالاترین ریزش ماهانه در بیش از یک سال گذشته است. بنابر این گزارش بعد از آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، پول ملی ایران بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. دلیل آن نیز آن است که اقدامات تحریمی آمریکا دسترسی ایران به سیستم مالی دنیا را قطع کرده و صادرات نفت نیز به شدت کاهش یافته است در نتیجه کمبود منابع ارزی باعث بروز این مشکلات شده است.

این گزارش می افزاید با آن که مشکلات ناشی از تحریم در حال حاضر کل اقتصاد  از جمله بخش صادرات را درگیر کرده و بهتر بگوییم بیشترین آسیب را متوجه این بخش کرده اما دولت روی صادرکنندگان برای تامین منابع ارزی حساب ویژه ای کرده است. این موضوع به خصوص برای صادرکنندگان پتروشیمی و فولاد جدی است زیرا این گروه صادرات بزرگتری را در مقایسه با سایر بخش ها در اختیار دارند. اما دولت معتقد است صادرکنندگان درآمدهای ارزی خود را به کشور بازنمی گردانند و به همین دلیل به آنها هشدار داده که اگر کسی از اوضاع کنونی ارزی کشور سو استفاده کند بانک مرکزی نام او را افشا خواهد کرد و دستگاه قضایی نیز با آن رخوردر خواهد کرد.

فایننشال تایمز در ادامه با اشاره به این که در کنار این تحریم ها موضوع ویروس کرونا نیز وجود دارد نوشت این بیماری مرزهای صادراتی را در این مدت به روی صادرکنندگان بسته بود که مانع از صدور کالا توسط آنان شد. تحلیلگران و بازرگانان می گویند صادرکنندگان تمایل ندارند که درآمد ارزی خود را به کشور برگردانند زیرا دولت آنها را مجبور می کند که آن را به ریال تبدیل کنند. زیرا صادرکنندگان باید تبدیل ارز را با نرخ مشخص دولتی انجام دهند که پایین تر از قیمت بازار آزاد است.

البته فایننشال تایمز در این گزارش قیمت ارز دولتی را 4200 تومان اعلام کرده که این رقم درست نیست زیرا عرضه ارز از طریق سامانه نیما انجام می دهد که اکنون قیمت ارز در این سامانه نزدیک به 18 هزار تومان است. در این بین رییس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در دو سال اخیر 27 میلیارد دلار آن به کشور برنگشته است و اعلام کرده است که این رشد قیمت ارز موقتی است.

در این بین این رسانه معتبر اقتصادی دنیا با اشاره به کاهش قدرت خرید افراد در نتیجه افت ارزش پول ملیبه تورم بالای قیمت ها اشاره کرد. این در شرایطی است که رییس جمهور ایران نیز مشکلات فعلی را نفس گیر و پیچیده دانسته و اعلام کرد دولت تلاش خواهد کرد تا مشکلات را کاهش دهد. وی خواستار بازگشایی کامل مرزها برای صادرات بیشتر است و از سازمان های دولتی خواسته تا دارایی های خود را به فروش برسانند و پروژه های ناتمام به بخش خصوصی واگذار شوند.

اختصاصی اگزیم نیوز

کد خبر 33575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =