خودزنی آمریکا در تحریم ایران و چین

در این گزارش آمده است: آمریکا طی یک دهه تحریم علیه تهران صدمات جدی به این کشور وارد کرده است و به همین دلیل قصد دارد همان سیاست را در قبال چین به کار بگیرد اما آیا واشنگتن به هدف مورد نظر خود خواهد رسید تا چین را منزوی و ضعیف جلوه دهد؟

به گزارش اگزیم نیوز globaltimes در گزارشی با اشاره به این که واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال 2017، راهبردی را برای سرکوب جامع چین اتخاذ کرده نوشت: در این راهبرد علاوه بر جنگ تجاری و سرکوب شرکت های فناوری چینی، ایالات متحده همچنین به صندوق های بازنشستگی فدرال نسبت به سرمایه گذاری در شرکت های چینی هشدار داده است. اما سوالی که globaltimes مطرح کرده آن است که این استراتژی مخرب در مورد چین کجا به پایان خواهد رسید؟ در این ارتباط الی لیک در ستون یادداشت خود در بلومبرگ نوشته است ایالات متحده در تلاش است چین را به ایران بعدی تبدیل کند. به گفته او دولت ترامپ قصد دارد تا عناصر اصلی اقتصاد چین را در بازارهای مالی جهانی سمی کند. تا شرکت های غربی اعم از اروپایی و آمریکایی مجبور به ارزیابی مجدد روابط خود با چین باشند.

به نظر می رسد واشنگتن مصمم است که از چین جدا شود. این عمیقترین تغییر استراتژیک از زمان ایجاد روابط دیپلماتیک در بین ین دو کشور است. در منطق واشنگتن، چین از روابط نامتقارن در تعامل با ایالات متحده سود برده است. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند آمریکا برای به زانو درآوردن چین در حال اجرای تحریم های اقتصادی است و این استراتژی شباهت خاصی با رویکرد ایالات متحده در قبال ایران دارد. آمریکا معتقد است یک دهه تحریم های آمریکا علیه ایران صدمات جدی به این کشور خاورمیانه وارد کرده است و به همین دلیل قصد دارد همان سیاست را در قبال چین به کار بگیرد اما آیا واشنگتن به هدف مورد نظر خود خواهد رسید تا چین را منزوی و ضعیف جلوه دهد؟

بر اساس گزارش globaltimes ایالات متحده تمام تلاش خود را می کند تا متحدان خود را به ارابه واشنگتن متصل کند و به عبارتی آنان را ناچار به پیروی از خود کند. ایالات متحده همچنین در حال تحریک کشورهای همسایه چین برای مقابله با پکن است. واشنگتن همچنین بر اساس سناریوی ایران خیال می کند که این روش در قبال چین هم کاربرد دارد و بنابراین امیدوار است که متحدین خود و جامعه جهانی از این دوره از اقدامات پشتیبانی کنند. با این حال، به نظر می رسد که کشورها به اندازه کافی بی برنامه نیستند که هر چه آمریکا بگویند چشم بسته بپذیرند زیرا چین به زودی به اولین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل می شود و تمام تلاش های آمریکا برای آن است که جلوی این اتفاق را بگیرد.

در مورد مسئله هسته ای ایران نیز ایالات متحده با عقب نشینی یک جانبه از برجام متحدین خود را در شرایط سختی قرار داد. در ماه مارس، انگلیس، فرانسه و آلمان برای نخستین بار از سیستم اینتکس برای ارسال کمک های پزشکی به ایران با دور زدن تحریم های آمریکا استفاده کردند که نشان داد کشورهای دنیا برای عبور از تحریم های ایران در حال تلاشند و تحریم چین به همین دلیل به همین راحتی نیست.اکنون نزدیک به 3 سال است که آمریکا چین را تحریم کرده اما گفته می شود این موضوع جامعه جهانی را برای ارتباط با پکن تقویت کرده است و این در حالی است که زیان آمریکا از این موضوع دست کمی از چین نداشته است. در این ارتباط globaltimes  مثالی زده که تحریم های چین توسط آمریکا چیزی شبیه به کشتن هزار سرباز دشمن با از دست دادن 800 نفر از مردم خود آمریکا است.

چین حتی با موفقیت توانست اپیدمی COVID-19 را تحت کنترل خود درآورد. این کشور توانسته است کار و تولید را از سر بگیرد و اکنون یکی از معدود مکان های روی زمین است که امیدوار کننده ترین پتانسیل رشد را دارد. بنابراین پیش بینی این موضوع سخت نیست که اگر ایالات متحده تلاش کند خود را از چین از نظر اقتصادی جدا کند کدام یک بیشتر ضربه خواهند خورد.

این گزارش در انتها می نویسد ایالات متحده به جای آن که چین را به ایران دوم تبدیل کند خود را منزوی خواهد کرد.

 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کد خبر 33725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =