کمیته فقهی نیازهای بازار سرمایه، دولت و بانک مرکزی را مرتفع کرده است.

دکتر مصباحی مقدم گفت: موجودیت انجمن مالی اسلامی پیرو راه اندازی کمیته فقهی بازار سرمایه در سال ۸۵ بوده و امروز که ۱۴ سال از آغاز فعالیت این کمیته می گذرد خرسندیم که توانسته ایم صندوق ها و ابزارهای مالی و روش های تامین مالی منطبق با فقه شیعه و تا حد زیادی منطبق بر پنج مذهب اسلامی طراحی کنیم.

 به گزارش خبرگزاری اگزیم نیوز، ششمین مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن مالی اسلامی ایران، 29 تیرماه جاری برگزار شد.

 دکتر علی صالح آبادی ، رئیس انجمن مالی اسلامی، دکتر مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و دکتر حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند.

 دکتر مصباحی مقدم در آغاز این مراسم گفت: موجودیت انجمن مالی اسلامی پیرو راه اندازی کمیته فقهی بازار سرمایه در سال 85 بوده و امروز که 14 سال از آغاز فعالیت این کمیته می گذرد خرسندیم که توانسته ایم صندوق ها و ابزارهای مالی  و روش های  تامین مالی منطبق با فقه شیعه و تا حد زیادی منطبق بر پنج مذهب اسلامی طراحی کنیم.

 وی افزود: خروجی مطالعات انجام شده در این زمینه نیازهای بازار سرمایه ما را کاملا پوشش داده و حتی جلوتر از نیازهای بازار حرکت می کند و تنها منحصر به بازار سرمایه نشده و نیازهای بانک مرکزی و دولت را نیز برطرف ساخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر ظرفیت ابزارهای مالی اسلامی اظهار داشت: دولت از اوراق مشارکت و مرابحه، سلف و از همه مهمتر اسناد خرانه برای تامین مالی بودجه کشور استفاده کرده و بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه برای بودجه سال جاری در نظر گرفته است و بنا دارد بر اساس مصوبه تکمیلی سران سه قوه به این مبلغ اضافه کنند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: ما امروز ابزارهایی داریم که وجه شرعی آن محرز است و از طرفی برای تامین مالی دولت و مدیریت نقدینگی از سوی بانک مرکزی نیز کاربرد دارد؛ در همین راستا سه نوع ابزار در شورای فقهی بانک مرکزی برای اعمال سیاست های بازار باز طراحی شد که از برکات کمیته فقهی بازار سرمایه است.

وی اظهار داشت: فعالیت های انجمن مالی اسلامی باعث گسترش فرهنگ بازار سرمایه اسلامی بوده و مدیران اقتصادی  کشور با محتوای علمی، مالی و فقهی بازار سرمایه آشنا شده و مهارت های لازم را برای حضور تاثیرگذار در فضای اقتصادی کشور را پیدا می کنند.

مصباحی مقدم خواهان استفاده دولت از ابزارهای مالی اسلامی شد و گفت: امروز بازار سرمایه رشد سریعی را طی می کند و فرصت مناسبی برای بهره برداری دولت فراهم شده است و نباید این فرصت تبدیل به تهدید شود و تحقق این هدف در گرو بهره برداری درست از بازار سرمایه با ابزارهای کاربردی و مناسب است.

  وی اذعان داشت: امروز دولت هر مقدار که می خواهد می تواند دارایی های خود را واگذار کند و عامه مردم نیز از این موضوع استقبال کرده اند؛ چون حس می کنند ارزش سرمایه آنها نه تنها حفظ می شود بلکه رشد نیز می کند؛ به این ترتیب منابع قابل توجهی از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است فلذا اگر این فرصت به صورت کارشناسی مدیریت نشود و منجر به  توسعه سرمایه شرکت های بورسی نشود، سقوط وحشتناکی را تجربه خواهیم کرد.

به گفته مصباحی مقدم، مهم اقدام به هنگام است و نگذاریم زمان از دست برود؛ باید توسعه سرمایه شرکت های موجود و ورود شرکت های جدید به کارزار پروژه های نیمه تمام و جدید در دستور کار باشد؛  این راه بهترین مسیر برای تامین مالی دولت غیر از مالیات است.

 وی افزود: در خلا درآمدهای نفتی، جدا از توجه به حوزه مالیات ستانی و توسعه پایه های مالیاتی، لازم و ضروری است  که به تامین مالی از بازار سرمایه توجه ویژه شود؛ خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی باید سرعت و دامنه این اقدام افزایش پیدا کند.

 به گزارش پایگاه خبری انجمن مالی اسلامی ایران در ششمین مجمع این انجمن، مدرک فارغ التحصیلی اولین دانش آموختگان دوره DBA  بازار سرمایه اسلامی انجمن اعطا شد؛ فارغ التحصیلان این دوره موفق به کسب «گواهی اصول بازار سرمایه»، «مدیریت سبد اوراق بهادار» و «تحلیل گری بازار سرمایه» شدند.

بر اساس اعلام رئیس انجمن مالی اسلامی،  فاز تازه ثبت نام داوطلبین دوره DBA، تا 25 مرداد ادامه دارد.

 این مراسم به صورت آنلاین از اینستاگرام و نیز کانال آپارات انجمن مالی اسلامی پخش شد. علاقه مندان می توانند مشروح نشست را در آدرس اینستاگرام انجمن مشاهده نمایند

 

کد خبر 33810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =