تزریق ارز صادراتی فوالاد و مس به بخش خودرو

بهرام شکوری گفت: هم‌اکنون صنعت مس و فولاد همکاری خود را با صنعت خودرو آغاز کرده و ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار صنعت خودرو و قطعه قرار داده‌اند.

به گزارش اگزیم نیوز  بهرام شکوری در حالی خبر از همکاری صنعت فولاد و مس با صنعت خودرو خبر داد که  این موضوع این روزها مورد اعتراض قطعه‌سازان قرار گرفته است چراکه به اعتقاد آنها هم‌اکنون این اقدام وارد فاز اجرایی نشده و این صنعت بیشتر از هر وقت دیگری در انتظار تأمین ارز با هدف رفع نیازمندی‌های خود است.

وی بر اجرایی شدن این توافق تأکید کرد و گفت: در حال حاضر نه‌تنها صنعت خودرو بلکه سایر بخش‌ها نیز از ارز صادراتی بخش معدن استفاده کرده‌اند.

شکوری با تأکید بر این که هم‌اکنون صادرکنندگان مس به کمک بخش خودرو آمده و ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار این بخش قرار داده است، افزود: ارز پیش‌بینی‌شده در این زمینه از ارز حاصل از صادرات بوده و این در حالی است که باوجود مشکلاتی که در مسیر صادرات به لحاظ تحریم‌ها، صادرات همچنان ادامه دارد و شرکت‌های زیادی در این مسیر موفق هستند که از جمله این شرکت‌ها، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها هستند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این که هم‌اکنون فولادی‌ها نیز ارز حاصل از صادرات خود را به‌صورت کامل وارد کشور کرده و در اختیار صنعت خودرو قرار داده است، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران نیز بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات خود به بخش نیازمندی‌های کشور اختصاص داده که یکی از این نیازمندی‌ها، شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی بوده است.

شکوری ادامه داد: ارز واردشده از طریق سامانه و در قالب ارز نیمایی وارد می‌شود که درگذشته قیمت ارز موجود در این سامانه به ارز نیمایی نزدیک بود اما به‌تازگی با نوسانات ایجادشده قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد فاصله پیداکرده و این اختلاف قیمت فاحش شده است.

صادرکنندگان ناگزیر به تحویل ارزها به سامانه هستند

وی درباره تمایل صادرکنندگان مواد معدنی به در اختیار گذاشتن ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما گفت: صادرکنندگان ناگزیر به تحویل ارزها به سامانه هستند که این امر خود به چالشی جدی برای آنها تبدیل‌شده و یکی از گلایه‌های صادرکنندگان این است که چرا باید نسبت به صادرات اقدام کرده و ارز حاصل از صادرات را با قیمت به‌مراتب پایین‌تری در سامانه عرضه کنند که این امر به یکی از مطالبات فعالان اقتصادی تبدیل ‌شده تا دولت نسبت به راه‌اندازی بازار موازی نیما اقدام کند تا قیمت آن با ارز آزاد یکسان شود و یا سامانه نیما را به‌گونه‌ای تنظیم کند که قیمت ارز نیمایی تفاوت فاحشی باقیمت ارز آزاد نداشته باشد چراکه روند فعلی فعالان اقتصادی را متضرر می‌کند. شرایط کنونی مشوق صادرکنندگان نیست.

صنعت مس و فولاد امروز در کنار صنعت خودرو و قطعه قرار گرفته‌اند

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: هم‌اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی برای تأمین تجهیزات خود ناگزیر به استفاده از ارز آزاد هستند که در صورت عدم تحقق این امر، صنعت مس و فولاد که امروز در کنار صنعت خودرو و قطعه قرار گرفته‌اند، در آینده ارز خود را در اختیار سایر صنایع قرار نمی‌دهند.

شکوری در پایان گفت: در شرایط موجود که شاهد نوسانات ارزی هستیم ضرورت تعیین قیمت مشخص برای ارز حاصل از صادرات با هدف ترغیب صادرکنندگان به وارد کردن ارز صادراتی بیشتر از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار است چراکه شرایط فعلی نه‌تنها مشوقی برای صادرکننده نیست بلکه او را ناگزیر به یافتن راه‌های فرار ترغیب می‌کند.

 منبع اتاق ایران

کد خبر 33903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =