پکن جایگاه خود را به عنوان شریک نخست تجاری تهران حفظ کرده است

چانگ هوآ سفیر چین در ایران در یادداشتی با عنوان «الگوی جدید توسعه در چین و فرصت‌های ایجاد شده برای اقتصاد جهانی» به دوستی عمیق و پایدار دو ملت‌ اشاره و تاکید کرد: پکن همچنان جایگاه خود را به عنوان شریک نخست تجاری تهران حفظ کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، در یادداشت اختصاصی سفیر چین در ایران که برای ایرنا ارسال شده، آمده است: درحال حاضر و در مواجهه با تهاجم ویروس کرونا، توسعه چین و جهان با شرایطی جدید روبرو شده و به دورانی جدید گام نهاده است.

چند روز پیش شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین درباره توسعه اقتصادی چین و رویکرد باز اقتصادی به جهان خارج سخنانی بسیار مهم ایراد کرد.

وی در سخنان خود به صراحت اشاره کرد که چین در حال ایجاد الگویی جدید برای تحقق توسعه اقتصادی با محوریت چرخه اقتصادی داخلی چین و کارکرد متقابل چرخه داخلی و خارجی در حوزه اقتصادی برای تحقق الگوی جدید توسعه است؛ در این چارچوب چین ضمن ارتقای سطح گشایش اقتصادی نسبت به جهان خارج، ساختاری جدید از اقتصاد آزاد با سطحی بالاتر از گذشته را ایجاد خواهد کرد.

اعلام این سیاست گذاری مهم، این پیام را به جهانیان می رساند که در مواجهه با تهاجم ویروس کرونا و در رویارویی با رکود اقتصاد جهانی، روند گشایش دروازه های اقتصاد چین به روی جهانیان نه تنها مسدود نشده بلکه این دروازه‌ها روز به روز گشوده تر نیز خواهند شد.

چین از رهگذر تعمیق روند اصلاحات در درون و با اتکا به تعیین تعرفه‌های پایین، حداقل سازی لیست‌های منفی، ایجاد تسهیلات بیشتر برای دسترسی به بازار، وضع قوانین شفاف تر در حوزه بازار و فراهم ساختن فضای جذاب تر برای کسب و کارها، نسبت به برقراری ارتباط تنگاتنگ بزرگترین بازار جهان یعنی بازار داخلی خود با مجموع بازار جهان خارج اقدام کرده و نتیجه چنین عملکردی تحقق گسترش فضای بین این دو بازار، کارآمد و پویاتر کردن آنها و پیشبرد بهینه سازی در چرخه متقابل آنها خواهد بود که طبعا به گسترش بیش از پیش فرصت ها و فضای توسعه برای خود چین و تمام کشورهای جهان منجر می شود.

دوستی ملت‌های چین و ایران عمیق و پایدار است، بسیاری از دوستان ایرانی نیز نسبت به توسعه اقتصادی و اجتماعی در چین دغدغه دارند، از این رو مایلم نکاتی را در این خصوص مطرح کنم:

نخست، ایجاد الگوی جدید توسعه توسط چین، انتخابی اجتناب ناپذیر بر مبنای واقعیات و تاریخ بوده است. جهان امروز در حال تجربه شرایط و تحولاتی بزرگ و بی سابقه است که وقوع فراگیری ویروس کرونا بر سرعت این تغییر و تحولات افزوده است.

به گفته جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، "ورود به دوران جدید توسعه، ضمن ایجاد سلسله فرصت هایی که در پی تغییرات عمیق فضای داخلی و خارجی ایجاد کرده، چالش هایی نیز در پی داشته است؛ تهدید همواره وجود دارد اما در دل تهدیدها، فرصت هایی نیز نهفته است، و بر این اساس است که می توان تهدیدات را به فرصت ها مبدل ساخت."

در سال های اخیر، اقتصاد چین از دوران رشد سریع به دوران جدید توسعه کیفی تغییر جهت داده و در حال حاضر تسریع انتقال حالت یاد شده در عرصه توسعه، جهت گیری و تمرکز کلی حرکت ما را نشان می دهد.

همزمان با تحولاتی که محیط خارجی و وضعیت توسعه در چین با مختصات مدل اقتصادی در پی داشته، پویایی و تحرک چرخه دو حوزه بازار و منابع در فضای خارجی به گونه ای آشکار تضعیف شده و این در حالی است که ظرفیت های نیاز بازار داخلی چین به گونه ای بی وقفه در حال رهاسازی بوده و از سوی دیگر چرخه عظیم تحرک اقتصادی در فضای داخلی چین نیز روز به روز در حال تقویت است، در ابعاد کلان چنین موقعیتی می توان نظاره گر وضعیتی بود که در آن یک کفه بالا و کفه دیگر پایین می آید.

در سال جاری تاکنون، همزمان با کسب نتایج عظیم و استراتژیک چین در نبرد با فراگیری ویروس کرونا، وضعیت اقتصاد ما نیز در مسیر بازیابی گام به گام قرار گرفته و وضعیت کسب و کار و تولید نیز ماه به ماه در حال بهبود است، میزان رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال جاری ثبات خود را بازیافته و با رشد ۳.۲ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته سیر صعودی را در پیش گرفته که این روند به گونه ای آشکار شرایطی بهتر از انتظار و بالاتر از میزان رشد اقتصادی جهانی در مدت مشابه امسال است.

در پس این اعداد و ارقام ساده، نبض تپنده اقتصاد چین و چرخه فعال و روزافزونی هویدا می شود که با نظم و قدرت در حال تپش و حرکت است. روزانه، بیش از دویست میلیون بسته پستی در چین در حال نقل و انتقال است؛ هر ساعت، بیش از ۴۰ هزار گوشی تلفن همراه در بازار چین به فروش می‌رسد؛ و در هر دقیقه، یک پایگاه نسل پنجم (۵G) بر پا می شود ... در مواجهه با چالش‌ها و دشواری های مسیر توسعه و بی ثباتی و عدم اطمینان جاری در فضای بین المللی نیز بهترین واکنش، "خود سازی" و اتکا بر اعتماد، توان و ثبات داخلی در برابر بی ثباتی های جاری در محیط خارجی است.

دوم، الگوی جدید توسعه در چین به هیچ وجه به معنای ایجاد چرخه‌ای بسته در داخل چین نبوده و بر خلاف آن گردونه ای باز از حاصل تعامل فضای داخلی و بین المللی را شامل می شود. ارتباط و تعامل در فضای اقتصاد بین المللی همچنان نیازی کلان برای توسعه اقتصاد جهانی است و بر این مبنا یکی از پیشرانه های مهم در تداوم توسعه سریع چین، گشایش در برابر فضای خارجی است.

در واقع چرخه متقابل داخل و خارج حرکتی بر مبنای ارتباط متقابل و جزئی انفکاک ناپذیر از یک پیکره واحد است. توجه به اقتصاد داخلی چین به عنوان محور اصلی این برنامه، و درنظر داشتن گسترش تقاضای داخلی به عنوان یک مبنای راهبردی، به معنای اقدام در جهت بستن درهای کشور یا تصمیم بر قطع ارتباط با دیگران نیست، بلکه حرکتی به جلو در راستای گشایش سطح بالای درها برابر جهان خارج و گشودن بیش از پیش درها برای تحقق ساخت و ساز در کشور است.

گشایش، پیشرفت به همراه دارد و انسداد موجب عقب ماندگی می شود؛ این حقیقتی است که تجربه ۴۰ ساله اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در چین به اثبات رسانیده است. اکنون در فضای فراگیری ویروس کرونا در گستره جهانی و در شرایط رو به فزونی بی ثباتی و ناپایداری در محیط بین المللی، روند جاری در اقتصاد چین و مسیر پیش روی آن توجه جهانیان را به سوی خود معطوف داشته است.

چین هم اکنون بر مبنای اتکا و ارتقای "توان داخلی" با اعتماد به نفس، روند گشایش پیشرفته و سطح بالا در برابر دنیای خارج را کلید زده و به یکی از مستحکم ترین و قدرتمندترین مدافعان تجارت آزاد بین المللی تبدیل شده است.

چین در ماه ژوئن با برگزاری نمایشگاه مجازی در چارچوب نمایشگاه‌های موسوم به کانتون فیر، ضمن نمایش حدود یک میلیون و هشتصد قطعه محصول صادراتی، توجهات صدها هزار خریدار جهانی را به سوی خود جلب کرد؛ در اوایل ماه سپتامبر، چین نمایشگاه خدمات تجاری را با حضور و تمرکز بیش از ۱۴۰ سازمان بین المللی، نمایندگی های خارجی در چین و انجمن ها و موسسات بازرگانی فعال برگزار خواهد کرد؛ در جریان برگزاری سومین اکسپوی واردات چین که ماه نوامبر انجام خواهد شد، فضای مورد نظر برای اختصاص به شرکت های تجاری در مقایسه با دومین دوره این نمایشگاه، ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت ... این فعالیت ها و برگزاری این نمایشگاه ها، عزم راسخ چین در برنامه گشایش به سوی جهان خارج را به نمایش گذاشته و در عین حال گواهی است بر بهره گیری چین از موقعیت ممتاز بازار عظیم خود برای تزریق نیرو و انرژی جدید به بازار جهانی.

سوم، الگوی جدید توسعه در چین در عین حال فرصت های گسترده تری را برای تمام کشورهای جهان فراهم خواهد آورد. در این مسیر نه تنها دروازه های چین به سوی جهان خارج بسته نخواهد شد، بلکه روز به روز گشوده تر خواهد شد.

در همین چارچوب چین برای تعامل مثبت با کشورها، مناطق و شرکت هایی که علاقه مند به همکاری باشند، آمادگی داشته و با محوریت چرخه اقتصاد داخلی و ارتقای ظرفیت نیازهای داخل، ارتباط بازار داخلی با بازار بین الملل را بهینه سازی کرده و به مراتب بهتر از قبل با بهره گیری از ظرفیت های دو بازار داخلی و خارجی و منابع آن ها، توسعه پایدارتر و مداوم تری را محقق خواهد کرد و طبعا از رهگذر این فرآیند "کیک" اقتصاد جهانی را بزرگتر از قبل آماده بهره بری مشترک همگان خواهد کرد.

دقیقا همانگونه که جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز اشاره کرده اند، "جایگاه اقتصاد چین در جهان به سیر صعودی خویش ادامه خواهد داد، و در این مسیر ارتباط با اقتصاد جهانی تنگاتنگ تر و فرصت های بازاری که در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت وسیع تر خواهد گشت و مجموع چنین فرآیندی به میدانی عظیم برای جذب محصولات بین المللی و منابع ضروری مبدل خواهد شد.

چین دارای بازاری عظیم با جمعیتی یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری و جمعیتی چهارصد میلیونی با درآمد متوسط است که ثبت رکورد سرانه تولید ناخالص ملی و عبور آن از مرز ده هزار دلار نیز پویایی ظرفیت اقتصادی، فضای توسعه محور و محیط مورد نظر برای تحرکات اقتصادی را به نمایش می‌گذارد.

چین ضمن تداوم و تعمیق روند اصلاحات و درهای باز، سیاست‌هایی چون تعیین تعرفه های پایین، کوتاه سازی فهرست های منفی، فراهم کردن دسترسی آسان تر به بازار، قانونگذاری شفاف در حوزه بازار، فراهم آوردن فضای جذاب کسب و کار را در دستور خویش قرار داده و در پی آن است تا با سیاست‌های یاد شده و در عین بهره گیری از فرصت‌هایی چون برگزاری اکسپوی واردات، نمایشگاه کانتون و موارد مشابه، به پیوند نزدیک و بیش از پیش بازار عظیم چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای جهانی با بازار جهان خارج اقدام کرده و از رهگذر تحقق فضایی بزرگتر برای توسعه، کارایی افزون تر و تحرک بیشتر میان این دو را عملی ساخته و چرخه ای بهینه و قدرتمند را میان این دو برقرار کند.

در این مسیر چین هم برای خود و هم برای تمام کشورهای جهان فضا و فرصتی فراوانتر و بزرگتر را خواهد گشود. چین و ایران کشورهای دوست و شرکای خوب یکدیگرند، و به رغم رویارویی با فراگیری ویروس کرونا، چین همچنان جایگاه خود را به عنوان شریک نخست تجاری ایران حفظ کرده است. چین مایل است دست در دست با ایران، ضمن تداوم تعامل در زمینه تجربیات توسعه محور، منافع حاصل از توسعه چین و درهای باز آن را به اشتراک گذاشته و از رهگذر آن امیدهای زیبا را حقیقت بخشد.

یکی از راهبان چینی عصر تانگ در شعری چنین می سراید: "بر آستان بی کرانگی بی پایان، بادبان ها برافرازید و بر بال باد جاری شوید."

اقتصاد چین مانند دریایی عظیم می ماند، با ثبات و رو به بهروزی، و این روندی است پایدار و بلندمدت که تغییری در آن راه ندارد و نخواهد داشت. چین از بهره گیری مثبت تمام کشورها از جمله ایران از فرصت های جدید  به وجود آمده از دور جدید گشایش و توسعه در چین استقبال می کند.

تمام کشورها می‌توانند از رهگذر گسترش بی وقفه گشایش متقابل و همکاری در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، تولید و دیگر حوزه ها، مشترکا در راستای ایجاد اقتصاد باز جهانی اقدام کرده و با چنین رویکردی در جهت ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک گام برداشته و در ادامه دست در دست هم به تزریق نیروی مثبت و سازنده برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه مناطق مختلف و جهان اقدام کنند.

کد خبر 34062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =