۱۷ میلیاد دلار از تعهدات صادرکنندگان ایفا نشده است

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از فروردین ٩٧ تا پایان ٩٨، ۲۱ هزار و ۱۸۴ نفر صادرات انجام داده‌اند که تاکنون حدود ۱۷ میلیارد دلار از تعهدات آنها ایفا نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت، «حمید زادبوم» در نشستی با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آخرین آمار از میزان بازگشت ارزهای صادراتی، تصریح کرد: بانک مرکزی اعلام کرده که از این میزان، حدود ۱۰ هزار رکورد فاقد کارت بازرگانی مربوط به دیگر بخش‌ها مانند پیله‌وری و مرزنشینی بوده و برآورد می‌شود ۲۵ درصد از کل تعهدات ارزی ایفا نشده به این بخش مربوط باشد.

وی همچنین در خصوص انتقال فرآیند کارت بازرگانی به سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی کارت بازرگانی برای صدور و تمدید، تصریح کرد: این اقدام بر اساس تکالیف قانونی و به دنبال توافق صورت گرفته میان اتاق ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

زادبوم افزود: این روند از بهمن‌ماه سال گذشته توسط قائم مقام سابق وزارتخانه ابلاغ شده و باید اجرایی می‌شد که در نهایت از ابتدای مردادماه سال جاری رویه صدور و از ١٥ مرداد ماه تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت منتقل شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سامانه جدید بدون ایراد نیست، تاکید کرد: باید اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با سعه صدر برای رفع مشکلات مشارکت کنند و از سیستمی شدن امور تجار که دقت بیشتری نسبت به رویه های دستی و غیر سیستمی دارد، حمایت کنند.

از اوایل سال جاری مقرر شد کسانی که در دو سال گذشته صادراتی انجام داده اند تا پایان تیرماه نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و کارت بازرگانی تجاری که کمتر از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده باشند تعلیق خواهد شد پس از آن نیز تا پایان شهریور ماه فرصتی ۲ ماهه برای تعامل با بانک مرکزی تعیین شد.

صادرکنندگان به طور کلی در گروه تولیدی و غیرتولیدی قرار می گیرند که تولیدی هایی که هیچ میزان از تعهدات خود را ایفا نکرده بودند در پایان مردادماه کارت بازرگانی آنها تعلیق شده است و باقی نیز در حال مذاکره برای رفع موانع در جهت ادامه حیات واحدهای تولیدی هستند، اما کارت بازرگانانی تجاری که کمتر از ۳۰ درصد از تعهدات ارزی خود را پراخت کرده بودند در نیمه شهریورماه تعلیق شد و آن دسته از تجاری که کمتر از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده باشند تا ۳۱ شهریورماه مهلت برای تعامل با بانک مرکزی خواهند داشت.

همچنین برای رفع مشکلات صادرکنندگان در پرداخت تعهدات ارزی جلساتی با تجاری که بخشی از ارز خود را به کشور بازنگردانده بودند برگزار شد تا در جهت تعامل و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی گامی برداشته شود.

کد خبر 34225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =