صادرات بیش از ۹۴.۵ میلیون دلار ادویه

کشورمان در ۵ ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۱۷ هزار و ۸۱۰ تن انواع ادویه به ارزش ۹۴ میلیون و۵۶۷ هزار و۵۸۱ دلار کرده که زعفران با نیم درصد وزن کل، ۷۰درصد ارزش صادراتی انواع ادویه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: استفاده از ادویه در غذاهای ایرانی از زمانهای خیلی دور رایج بوده و هست. ادویه ها هم در طعم دهندگی و هم در جنبه درمانی استفاده می شوند و از آن دست کالاهایی است که کشورمان در گذشته بیشترین تکیه را بر واردات داشته است.

وی افزود: در دنیا اقلام مختلف ادویه اعم از زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و... تولید می‌شود و کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، سنگاپور و مالزی در تولید این محصولات پیشرو هستند .خوشبختانه کشورمان در این خصوص و طی چند سال اخیر در تولید و  صادرات انواع ادویه رشد مطلوبی را شاهد بوده است، ضمن آنکه کارخانجات، صنایع تولیدی مواد‌غذایی و حتی ارگان‌های پزشکی نیز از دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ این نوع از مواد‌غذایی هستند. آمار صادرات این محصولات کشورمان بیانگر رشد صادرات ادویه است بطوریکه در 5 ماه اول سال جاری نشان می دهد  بیش از 17 هزار و 810 تن انواع ادویه ، به ارزش 94 میلیون و567 هزار و 581 دلار صادر شده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: کشورمان به 43 کشور جهان صادرات ادویه داشته که این کشورها شامل آذربایجان، انگلستان، استرالیا، بلژیک، کانادا، کویت، قطر، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، آلمان، پاکستان، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، ایتالیا، ژاپن ، هند ، هلند ، اندونزی، فرانسه ، سوئیس و... هستند.

لطیفی ادامه داد: بیشترین مقاصد صادرات ادویه ایرانی هم به ترتیب پاکستان، هنگ کنگ و امارات متحده عربی هستند. ضمن آنکه محصولات صادراتی کشورمان شامل، زرد چوبه، زعفران، زیره، تخم رازیانه، تخم مرزه، فلفل، هل سائیده نشده است که سهم صادرات زعفران ایرانی  با بیش از 75 تن بالغ بر 66 میلیون 476 هزار و 423 دلار بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به میزان واردات ادویه نیز افزود: کشورمان در 5 ماه اول سال 99 به میزان 15 هزارو 442 تن انواع ادویه را به ارزش 28 میلیون و372 هزار و 200 دلار از 11 کشور جهان واردات داشته که از این میان به میزان 5 میلیون و208 هزار و 812 دلار واردات انواع زنجبیل بوده است.

لطیفی افزود: هند، امارات، اتریش، تایلند، سریلانکا، نیجریه، چین، افغانستان، اندونزی، ویتنام، ترکیه، کشورهای صادر کننده ادویه به کشورمان هستند که در این میان بیشترین واردات از هند، امارات و چین بوده است . ضمن آنکه محصولات وارداتی کشورمان را دارچین، فلفل، جوز هندی، میخک خرد شده، هل، زنجبیل و زرد چوبه تشکیل می دهند.

کد خبر 36265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =