چرا آمریکا معافیت واردات انرژی عراق از ایران را تمدید کرد؟

دولت آمریکا اخیرا و برخلاف سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران معافیت واردات انرژی از ایران را به مدت ۶۰ روز دیگر برای عراق تمدید کرد و این کشور همچنان می‌تواند به واردات گاز و برق خود از ایران ادامه دهد.

به گزارش اگزیم نیوز،‌ دولت آمریکا از زمان وضع تحریم های یکجانبه و غیرقانونی خود علیه ایران در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی معافیت های عراق برای واردات انرژی از ایران را برای دوره های ۱۲۰ روزه، ۹۰ روزه و ۶۰ روزه تمدید کرده است.

عراق یک سوم نیاز مصرفی گاز و برق خود را از ایران وارد می کند زیرا با توجه به قدیمی و فرسوده بودن زیرساخت های خود توان خودکفایی در تامین نیازهای جمعیت ۴۰ میلیونی خود را ندارد.

دولت آمریکا پیش از آنکه چهار روز پیش معافیت واردات انرژی از ایران برای عراق را برای ۶۰ روز تمدید کند، معافیت ۱۲۰ روزه ای به دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق داده بود.

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق شهریورماه گذشته با اشاره به جزئیات میزان واردات گاز و برق عراق از ایران گفته بود: مردم عراق در شرایط حاضر با کمبود شدید برق و خاموشی‌های مکرر مواجه هستند و ۴۰ درصد این نیاز از ایران تامین می شود.

حسینی با بیان اینکه ایران روزانه ۳۷ تا ۳۸ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند، گفت: حداقل ۲۵۰ مگاوات از واحدهای نیروگاهی عراق با این گاز تامین سوخت می‌شود.از سوی دیگر روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برق از ایران به عراق صادر می‌شود.

وی افزود: عراق به ۲۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات بیشتر برق ندارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: ایران حداقل روزانه ۱۰ میلیون دلار صادرات گاز به عراق دارد که این رقم در سال سه و نیم تا ۴ میلیارد دلار می‌رسد. ارزش صادرات برق ایران به عراق نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در سال است.

خردادماه سال جاری نیز با سفر رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به بغداد قرارداد ۲ ساله صادرات برق به عراق، میان دو کشور به امضا رسید.

اردکانیان در آن زمان گفته بود که تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شد و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.

این درحالی است که مقامات عراقی نیز بر نیاز کشورشان به واردات انرژی از ایران تاکید دارند. ماجد مهدی وزیر برق دولت مصطفی الکاظمی اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که عراق روزانه به ۷۰ میلیون متر مکعب گاز برای استفاده در نیروگاههای برق نیاز دارد که نیمی از آن نیاز بصره و نیمی دیگر نیاز منطقه مرکزی عراق را تامین می کند.

وی افزود: ما در حال حاضر به واردات گاز نیاز داریم تا زمانی که وزارت نفت بتواند کمبود را جبران کند و عراق بی نیاز از واردات شود و این وزارتخانه هم اکنون پروژه ای برای توسعه صنعت گاز دارد.

حنتوش گفت: ما هم اکنون ۴۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از ایران وارد می کنیم.

به گفته وزارت برق عراق، این کشور ۱۳۵۰۰ مگاوات برق تولید می کند که برای افزایش ۳۵۰۰ مگاوات برق دیگر در طول سال جاری میلادی با وارد خدمت کردن فازهای جدید برنامه ریزی می کند اما ارزیابی ها نشان می دهد که عراق به بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق نیازمند است.

در سایه این شرایط، عراق نیاز مبرم به انرژی گاز و برق ایران برای تامین نیازهای خود دارد و این وضعیت آمریکا را وادار کرده است که برخلاف تمایل خود، به عراق برای واردات گاز و برق از ایران معافیت بدهد.

اما آمریکا همزمان به عراق برای تامین نیازهای گاز و برق خود از کشورهای دیگر فشار می آورد که تلاش آمریکا برای واردات برق عراق از برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و اتصال شبکه برق عراق به این کشورها در همین راستا ارزیابی می شود.

همزمان نیز شرکت های آمریکایی "شورون"، "بیکر هیوز"، "اکسون" و "جنرال الکتریک" در ماه اوت گذشته برای بستن قرارداد با عراق برای توسعه بخش انرژی این کشور وارد عمل شده اند.

تلاش آمریکا برای وادار کردن عراق برای بی نیاز شدن از واردات انرژی از ایران و خودکفایی داخلی درحالی است که واقعیت های موجود تحقق چنین امری را در طول دستکم چند سال آینده امکانپذیر نمی کند زیرا براساس آمار و ارقامی که پیشتر به آن اشاره شد، تولید گاز و برق مورد نیاز عراق در داخل این کشور و بی نیازی از واردات نیاز به سرمایه گذاری بالایی داشته و زمانبر است و این درحالی است که عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک - برای تامین بیش از ۹۰ درصد بودجه سالانه خود- متکی به صادرات نفت خام است اما فروپاشی قیمت های نفت دولت این کشور را در وضعیت مالی دشواری قرار داده است و سرمایه گذاری این کشور در بخش های زیربنایی را با مشکل مواجه کرده است.

دولت عراق اعلام کرده است که ساختار فرسوده برق این کشور نیازمند دستکم ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

در همین راستا، حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق گاز همراه نفت دارد، اما چیزی به عنوان میادین گازی ندارد، افزود: بعید به نظر می‌رسد سه تا چهار سال آینده عراقی‌ها بتوانند از محل جمع آوری گازهای همراه نفت گاز مورد نیاز خود را تامین کنند.

همچنین نباید از نظر دور داشت که اتصال شبکه برق عراق به کشورهایی عرب حوزه خلیج فارس نیز نخواهد توانست نیاز عراق به انرژی برق را به طور کامل تامین کرده و این کشور را از تامین برق خود از ایران بی نیاز کند زیرا احداث این خط انتقال برق به طول ۳۰۰ کیلومتر در مرحله اول ۵۰۰ مگاوات برق را برای عراق تامین می کند و به گفته وزارت برق عراق، در طول چند سال این میزان به ۲ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران تاکید کرده است که بخش برق عراق با گاز ایران فعالیت می کند که دارای مزیت اقتصادی برای عراق است.

با این شرایط، دولت آمریکا برخلاف تمایل خود مجبور خواهد بود که معافیت های واردات انرژی عراق از ایران را تمدید کند؛ همانطور که از سال ۲۰۱۸ میلادی مجبور به تمدید آن شده و نتوانسته است به روابط اقتصادی مستحکم بین تهران و بغداد در سایه روابط گسترده سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی دو کشور خدشه وارد کند. 

کد خبر 36358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =