صالحی گفت: فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال‌جاری نسبت به مرداد ماه در سامانه نیما معادل ۷۷ درصد رشد داشته که این میزان رشد برای اقتصاد ایران، علامت مثبت به شمار نمی رود و صادرکننده و صادرات به حاشیه رانده می شوند.

حمید رضا صالحی عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی به منظور تعمیق بازار ثانویه ارز از منابع غیراز صادرات غیرنفتی به صورت اسکناس و حواله در کنار فروش منابع ارزی صادرکنندگان غیرنفتی و افزایش میزان فروش حواله های ارزی توسط صادرکنندگان به خبرنگار اگزیم نیوز اعلام کرد: از آنجایی که  برنامه های اقتصادی کشورمان زیرساخت مناسب صادراتی ندارد و همه برنامه ها در قالب رانت و تقویت واردات است، نمی توان افزایش 77 درصدی فروش حواله های ارزی صادراتی نسبت به مرداد ماه سالجاری، نشانه مثبتی برای اقتصاد ایران بدانیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت ارز در سایه روابط نامطلوبی که صادرکنندگان با بانک های داخلی و خارجی دارند؛ افزایش نرخ و میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از تولید کنندگان دور از دسترس است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از نبود درک درست بازار کسب و کار و تجارت خارجی در نزد دولتمردان افزود: اساسا، مسئولان به فکر افزایش درآمد هستند و با قوانین امروز، بسیاری از تولید کنندگان نمی توانند صادرکننده باشند و با ظهور صادرکنندگان زیرپله ای رو به رو هستیم که صادرکننده واقعی را به حاشیه می راند.

وی با انتقاد از نبود شفافیت دولت در برخورد با صادرکنندگان گفت: چرا باید یک صادرکننده، ارزی که می تواند با آن به تجارت اقدام کند را معادل 10 درصد زیر قیمت، به صورت نیمایی بفروشد؟ آیا این رویکرد صادرکننده دلیلی جز نبود سود از فعالیت اقتصادی اش دارد؟ از این رو خواستار ساماندهی بازار ارز برای تجار واقعی بود تا بتوان در مسیر  رونق اقتصاد، بحران ناشی از سوء مدیریت داخلی و تحریم های خارجی را با کمترین فشار از سر گذراند

کد خبر 36367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =