رشد فروش حواله ارزی، صادرات را به حاشیه می راند

عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجودی که فروش حواله‌های ارزی صادراتی سامانه نیما در شهریور سال‌جاری نسبت به مرداد ماه معادل ۷۷ درصد رشد داشته اما این رشد دلیلی برای مثبت شدن اقتصاد کشور نیست زیرا این روش سبب شده صادرکننده و صادرات کشور به حاشیه رانده شوند.

حمیدرضا صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، ضمن تشریح برنامه‌های بانک مرکزی با هدف تعمیق بازار ثانویه ارز از محل جمع آوری ارزهای ناشی از افزایش صادرات غیرنفتی اعم از اسکناس و حواله و تقویت فروش حواله های ارزی صادرکنندگان در این سامانه، افزود: از آنجا که زیرساخت های صادراتی کشور هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، این روش بیشتر در جهت کسب رانت و تقویت واردات است لذا نمی توان افزایش 77 درصدی فروش حواله های صادراتی در این مدت را نشانه مثبتی برای اقتصاد کشور دانست.

وی ادامه داد: تحقق افزایش درآمد ارزی برای کشور در سایه روابط نامطلوبی که برخی از صادرکنندگان با بانک های داخلی و خارجی دارند از محل صدور کالاهای غیرنفتی و فروش ارز ناشی از آن از طریق سامانه نیما و در نتیجه بازگشت ارز به کشور را غیرعملی کرده است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از نبود درک درست از بازار کسب و کار و تجارت خارجی در سازمان ها و دستگاههای ذیربط، افزود: متاسفانه عملکرد نامطلوب برخی از دستگاههای مسئول در امر تولید و صادرات و وجود قوانین دست و پاگیر اداری سبب شده که بخش زیادی از تولیدکنندگان قید صادرات را بزنند به طوری که به جای گسترش فعالیت صادرکنندگان قانونی، صادرکنندگان زیرپله ای ظهور و رونق پیدا کنند و فعالان اقتصادی واقعی این بخش به حاشیه رانده شوند.

وی با گلایه از وجود برخی از نارسایی ها در قوانین، مقررات و سیاست های کلان اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی، ‌اظهار داشت: چرا یک صادرکننده باید ارز ناشی از صادرات خود را که می تواند در بخش های مختلف کاریش سرمایه گذاری کند معادل 10 درصد زیر قیمت به سامانه نیمایی بفروشد؟ چرا نباید از منافع درامد خود منتفع شود.

صالحی در همین ارتباط خواستار اصلاح قوانین بازگشت ارز و فروش آن در سامانه نیما توسط صادرکنندگان شد تا تجار واقعی بتوانند ضمن جبران بخش بیشتری از هزینه های خود علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در کشور، بتوانند تحریم های خارجی را نیز با کمترین هزینه پشت سر بگذارند.

کد خبر 36368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =