حال صادرکنندگان خوب نیست

فرهاد سحرخیز گفت: وجود برخی برنامه و سیاست های نامناسب در حوزه صادرات باعث شده تا حال فعالان واقعی این بخش خوب نباشد.

عضو هیات رییسه اتحادیه زعفران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از الزام بازگشت ارز صادراتی توسط صادرکنندگان و فروش آن به سامانه نیما و همچنین روند روبه افزایش قیمت ارز در بازار، افزود: اتخاذ این تصمیم مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده که با توجه به شرایط تحریم و عدم همکاری بانک های خارجی با فعالان اقتصادی ایران، ‌سبب شده تا ارز ناشی از فعالیت صادرکنندگان به صورت راکد و برای مدت طولانی در خارج از مرزها باقی بماند.

وی ادامه داد: با تداوم این رویه نه تنها صادرکنندگان واقعی از گردونه فعالیت حذف می شوند بلکه زمینه برای قاچاق کالاهای تولید شده توسط واسطه ها و دلالان بیش از پیش فراهم خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در حوزه تولید و صادرات زعفران درخصوص روند روبه افزایش قاچاق این محصول، افزود: اکنون زعفران باکیفیت ایران، به راحتی از مرزهای کشور قاچاق می شود و به نام افغانستان به فروش می رسد.

سحرخیز فضای حاکم بر صادرات کالای ایران را نامطلوب ذکر کرد و گفت: در حال حاضر واقعیت حاکم بر صادرات، ناخوشایند بوده و بهتر است دولت این فضا را با بهره گیری از نظرات کارشناسان مدبر و آگاه و تجارب تشکل های بخش خصوصی، ساماندهی و مدیریت کند تا ضمن از بین رفتن رانت های موجود در این حوزه، بستر خروج دلالان فعال در این بخش نیز فراهم شود.

کد خبر 36369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =