سهم ۹۰ درصدی چین و ترکیه از صادرات کاتد مس ایران

بررسی ارزش صادراتی کاتد مس در دوره پنج ماهه نخست امسال، گویای جذب بیش از ۹۰ درصدی این فلز راهبردی توسط کشورهای چین و ترکیه است.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرنا، برپایه جداول آماری گمرک ایران، ارزش صادرات کاتد مس در دوره این گزارش به رقم ۲۶۳ میلیون دلار رسید که بیش از ۷۶ درصد آن به چین اختصاص یافت.

همچنین کشورهای ترکیه و هند به ترتیب ۳۸ و ۲۳ میلیون دلار از کاتد مس صادراتی کشورمان را به خود اختصاص دادند.

علاوه براین در مدت پنج ماهه نخست امسال ۵۱ میلیون دلار سنگ و کنسانتره مس به بازارهای هدف صادر شد.

بررسی آمار بخش معدن وصنایع معدنی در دوره پنج ماهه ابتدایی امسال گویای آن است که ۷۴.۳ هزار تن مس و تولیدات پایین دستی به ارزش ۳۳۴.۱ میلیون دلار به بازارهای مربوطه صادر شد.

ضمن اینکه در دوره مزبور ۴۰۰ تن مس و تولیدات پایین دستی به ارزش ۴.۸ میلیون دلار هم وارد کشورمان شد.آمارهای رسمی شرکت ملی صنایع مس ایران گویای آن است که پارسال ۲۵۰ هزار تن کاتد مس تولید شد و برنامه امسال دستیابی به ۲۸۰ هزار تن است.

چهار ماهه ابتدای ۹۹ فروش شرکت مس ۴۳ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است. پارسال فروش در این مدت پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود، که امسال به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

ایران اکنون ۴.۲ درصد از ذخایر جهانی مس را در اختیار دارد و امسال ۵۲۸ میلیون تن به ذخایر مس کشور افزوده شده و شناسایی ذخایر جدید، سبب کسب جایگاه هفتم جهانی در این زمینه شد. میزان سرمایه گذاری برای توسعه صنعت مس در بخش ارزی ۲.۱ میلیارد یورو و در بخش ریالی به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

براساس برنامه ریزی سال گذشته حفاری اکتشافی مس ۷۰ هزار متر بود و پیش بینی شده امسال به رقم ۱۰۰ هزار متر حفاری برسد.

کد خبر 36371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =