تاثیر نامناسب قرنیطه بر تجارت جهانی صنایع دستی

عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: شیوع ویروس کرونا و نبود برنامه های حمایتی مطلوب از صادرات صنایع دستی، منجر شده تا تجارت این محصولات در خارج از مرزها به طور چشمگیری کاهش یابد.

عباس شیردل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به تحمیل شرایط نامناسب ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر تجارت بین الملل و کاهش حجم صادرات صنایع دستی ایران به سایر کشورها، اظهار داشت:‌ هرچند قبل از بروز این بیماری هم تولیدات صنایع دستی کشور به صورت چمدانی و توسط مسافران صادر می شد اما شیوع این ویروس نه تنها سبب پایین آمدن حجم سفرهای خارجی بلکه کاهش بیش از پیش صدور تولیدات این بخش توسط مسافران شد.

وی با بیان آنکه در حال حاضر حجم انبوه تولیدات این بخش در کارگاه ها و فروشگاه ها بدون مشتری مانده است، خواستار تغییر شیوه در تجارت و صدور تولیدات صنایع دستی توسط صادرکنندگان و کالای همراه مسافر شد.

وی در همین ارتباط به ایجاد نوآوری در عرضه این تولیدات بعد از همه گیری کرونا اشاره کرد و گفت:‌ افزایش محدودیت ها در این بخش و کاهش سفرهای خارجی و فروش سبب شد تا تولیدکنندگان این بخش اقدام به عرضه تولیدات خود از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن های متعدد کنند و تا حدودی از شرایط رکود اقتصادی خارج شوند.

این صادرکننده محصولات صنایع دستی با انتقاد از نحوه اجرای سیاست های حمایتی دستگاههای ذیربط از اصناف آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا در این بخش، گفت: تاکنون بیش از 10 میلیون نفر از هنرمندان این بخش برای اخذ تسهیلات با نرخ 12 درصد به سامانه ثبت نام بانکی مراجعه و اطلاعات خود را وارد کرده اند اما تنها حدود ۱۷ تا ۱۸ نفر توانسته اند این وام را دریافت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط دریافت وام 120 میلیون ریالی و پرداخت آن به متقاضیان در 3 مرحله، نه تنها باعث دلسردی و انصراف آنها از دریافت این تسهیلات شده بلکه فعالان این بخش به این نتیجه رسیده اند که دستگاه های ذیربط سیاست های حمایتی مطلوبی برای آنها در نظر نگرفته اند.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی خواستار اصلاح برخی از قوانین صادراتی و اخذ رویکرد حمایتی با هدف بهبود وضعیت صادرات تولیدات صنایع دستی شد و گفت: با تسهیل برخی از قوانین و مقررات و ارایه امتیازات متنوع می توان زمینه افزایش صادرات تولیدات این بخش را بیش از پیش فراهم کرد.

شیردل نقش شرکت پست را در رشد صدور صنایع دستی به خارج بسیار مهم ذکر کرد و گفت: این شرکت می تواند با افزایش سقف ارسال کالا به بیش از ۳۰ کیلوگرم به صورت غیرتجاری زمینه رونق بیش از پیش و صدور تولیدات این حوزه را فراهم کند.

وی در پایان تاکید کرد که اگر شرکت پست تنها با خریداران صنایع دستی همکاری داشته باشد و مازاد محموله های پستی آنها را نیز غیرتجاری محسوب کند نه تنها، بخش زیادی از مشکلات مالی صادرکنندگان و مسافران برطرف خواهد شد بلکه تجارت برون مرزی صنایع دستی به ویژه فرش، گلیم، ظروف هنری و غیره هم رونق خواهد گرفت.

کد خبر 36401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =