اصلاح شاخص های تعیین صادرکننده برتر الزامی است

عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی گفت: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و وجود مشکلات متعدد در بخش صدور کالای ایرانی، باید در اصلاح شاخص های تعیین صادرکننده برتر، تجدیدنظر و تغییراتی در این بخش ایجاد کرد.

محسن احتشام در خصوص معرفی صادرکننده نمونه با بهره گیری از نظرات متخصصان و کارشناسان این بخش و دستگاههای ذیربط روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اظهار داشت: هرچند 6 دوره به عنوان صادرکننده برتر کشور در صادرات زعفران معرفی شده ام؛ اما شاخص های تعیین صادرکننده نمونه را غیر کاربردی و تاریخ گذشته می دانم که لازم است با استفاده از تجارب فعالان این حوزه، ضوابط مربوطه بازنگری و بازنویسی شود.

از سال ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۹ مهرماه را روز ملی صادرات اعلام کرد و سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی تجارت خارجی از همان سال صادرکنندگان نمونه را انتخاب می‌کرد. در مصوبه سال ۸۱ هیئت‌وزیران اشاره‌شده که صادرکننده نمونه، صادرکننده‌ای است که در گروه کالایی مشخصی، میزان صادرات بیشتری داشته و کیفیت کالای او از بقیه رقبا بالاتر باشد.

عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی، بیشترین میزان صادرات ایران را مربوط به حوزه خام فروشی عنوان کرد و افزود: ارزآوری آسان و بالا بودن درآمد این بخش سبب شده که صدور مواد خام افزایش یافته و در نتیجه ارقام صادرات این بخش نیز رشد یابد و این امر هم موجب توجه بیش از پیش دستگاههای ذیربط به ارایه خدمات فعالان این حوزه شده است.

 احتشام از نبود قوانین حمایتی مناسب از صادرات صنایع پایین دستی انتقاد کرد و گفت: همین امر سبب کاهش حضور صادرکنندگان سایر کالاها در بخش مذکور و در مقابل منجر به تقویت و افزایش صادرات مواد اولیه، شده است. 

این فعال اقتصادی بخش خصوصی از ورود برخی مولفه های تجارت جهانی به ادبیات اقتصادی ایران اشاره کرد و خواستار اصلاح شاخص های تعیین صادرکننده برتر با هدف توسعه و بهبود شرایط اقتصادی کشور شد.

وی تاکید کرد: مولفه هایی نظیر اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی، به روز آوری فناوری، تولید صادرات محور، حمایت از محیط زیست، کاهش فروش فله ای محصولات خام و غیره باید بعنوان امتیازهای موثر در این بخش بیشتر مورد توجه دستگاههای مسئول در انتخاب صادرکننده نمونه قرار گیرند.

رئیس شورای ملی زعفران، توجه به افزایش درآمد و حمایت از تجار موثر در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: تمکین از افزایش آمار و درآمدهای صادراتی نه تنها باعث پایین آمدن حمایت ها از بخش تولید بلکه سبب دور شدن سیاست های صادراتی از بخش خرده فروشی شده و کاهش آمار صادرات برخی کالاها از جمله صنایع دستی، لوازم خانگی و کفش و... را به همراه داشته است.

احتشام با بیان آنکه افزایش توجه به خام فروشی سبب شده که صادرات خرده فروشی نیز بیش از پیش در حاشیه قرار گیرد، تاکید کرد شرایط نامناسب اقتصاد امروز کشور نیاز به تغییرات سریع در اصلاح استراتژی حمایتی از صنایع گوناگون دارد.

کد خبر 37427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =