حل مشکل ۲۷۰۰ کامیون سوخت صادراتی به عراق طی روزهای آینده

سخنگوی گمک از حل مشکل ۲ هزار و ۷۰۰ کامیون سوخت صادراتی ایران به عراق در مرزهای باشماق و پرویز خان طی چند روز آینده خبر داد.

سیدروح الله لطیفی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه انتقال سوخت و مشتقات نفتی از ایران به اقلیم کردستان عراق در سه مرز تمرچین(با استان اربیل)و پرویزخان و باشماق(با سلیمانیه)انجام می‌گیرد، اظهار داشت: در مرز تمرچین مشکل چندانی وجود ندارد اما در سلیمانیه مسائلی ایجاد شده، این در حالی است که در گذشته و تا حدودی قبل از کرونا جابه‌جایی سوخت به صورت حمل یکسره انجام می‌شد، اما همزمان با کرونا و به دلیل مسائل مربوط به پروتکل‌های بهداشتی عراق تصمیم گرفت تا ورود سوخت به صورت ترانشیپمنت انجام شود.

وی در این خصوص توضیح داد: کامیون‌های ایرانی باید در مرز سوخت را در مخازن تعبیه شده تخلیه و کامیون‌های عراقی آن را بارگیری و انتقال دهند که این موضوع با توجه به طولانی شدن فرآیند امکان تخلیه سریع و جابه‌جایی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در هفته‌های گذشته تصمیم بر آن شد تا انتقال سوخت به طور همزمان و به صورت ترانشیپمنت و یکسره انجام شود، تصریح کرد: چون در مرز پرویزخان امکان ترانشیپمنت بیشتر فراهم بود، کامیون‌های عراقی نیز بابت انتقال کالا از مرز تا مقصد کرایه مناسبی دریافت می‌کردند و از سویی به نوعی رقابت با کامیون‌های ایرانی به شمار می‌آمد، اما با توجه به اینکه حمل یکسره کامیون‌های ایرانی نیز به آن اضافه شد تا حدودی موجب اعتراض برخی عراقی‌ها نسبت به این موضوع شد.

به گفته لطیفی، براین اساس و در مدت اخیر، مشکلاتی برای کامیون‌داران ایرانی در مسیر باشماق ایجاد شد که رانندگان نگران تردد بودند.

سخنگوی گمرک با اشاره به پیگیری‌های سرکنسولی ایران در اربیل و رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان برای حل مشکل تانکرهای ایرانی، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گمرک نیز مکاتباتی در این رابطه داشت و به گمرکات اعلام کرده که هیچ محموله سوختی فعلا به سمت مرزهای ما با اقلیم کردستان اظهار و ارسال نشود تا اینکه موضوع تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۷۰۰ کامیون در مرز باشماق و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه در مرز پرویزخان متوقف و منتظر تصمیم‌گیری هستند.

لطیفی درباره راهکارهای موجود برای رفع این مشکل تصریح کرد: اول اینکه بتوانند فرآیند انتقال سوخت را به روش قبلی و به صورت یکسره با کامیون‌های ایرانی پیش ببرند؛ دوم اینکه حمل یکسره با درصدی از کامیون‌های ایرانی از مبدا تا مقصد و درصدی دیگر با کامیون‌های عراقی از مبدا تا مقصد و همچنین راهکار سوم ترکیبی از حمل یکسره و ترانشیپمنت خواهد بود.

وی یادآور شد: ابتدا از شرکت نفت انتظار داریم مانند گذشته، قبل از بارگیری کامیون‌ها با مرزهای خروجی درباه میزان توقف کامیون‌ها هماهنگی داشته باشد تا شاهد توقف حجم بالایی از کامیون‌های سوخت در این مناطق نباشیم.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: در مجموع هر تصمیمی که اتخاذ شود باید به صورت یکپارچه در هر سه مرز پرویزخان، باشماق و تمرچین اجرایی شود که اکنون رایزنی‌ها در این رابطه ادامه دارد. این در حالی است که تردد کامیون‌ها بعد از جلسه روز گذشته در مرز باشماق از سرگرفته شده و پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده همه کامیون‌های حمل سوخت در این مرز به سمت مقاصدشان در عراق حرکت و تخلیه شوند. 

کد خبر 37498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =