بانک مرکزی به دنبال راهی برای کاهش فشار تورمی در بازارها

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام تاکید کرد: بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس به‌دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز؛ عبدالناصر همتی در این یادداشت خود اهداف و ابزار بانک مرکزی را تشریح و اعلام کرد: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزی تحت فشار فزاینده ای بوده است که دلیل اصلی آن، شدت گرفتن تحریم ها و شوک منفی عرضه، آنهم در شرایطی بود که نیروی انباشته شده نقدینگی هم در حال تخلیه شدن روی قیمتها بود.

وی گفت: مشکلات دیگر، از جمله کرونا و کسری بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشد نقدینگی منجر شده است.

همتی اظهار داشت: سیاستگذاری پولی برای مقابله با شوک منفی عرضه حتی در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهی از مشکلات ساختاری نیز مواجه است. وظیفه اساسی بانک مرکزی ثبات قیمت ها و پس از آن جلوگیری از رکود وکاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادی، امکان دستیابی به هدف های زیاد با تعداد محدودی ابزار وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نظر به خطری که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب های جدی به دهک های متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت های تولیدی دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد. با وجود درد و رنجی که ملت ما از تحریم ها دیده است، اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می کرد دچارفروپاشی نشده و نشانه های فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزی بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقی باشد.

وی با بیان اینکه با ابزارهای در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد، گفت: بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک ها و نیاز مالی دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس بدنبال روش های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است.

 

کد خبر 37650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =