روند شاخص بورس در هفته جاری به کدام سمت است؟

یک کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را مثبت پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به معاملات روز چهارشنبه انتظار می‌رود در هفته پیش رو تا حدودی نظم به بدنه بازار برگردد و دوباره شاهد بازگشت رونق نسبی در بازار سرمایه باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز،‌ شاخص بورس در ادامه سه ماه روند اصلاحی، در هفته دوم آبان ماه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد.

با وجود رفتار هیجانی سهامداران در ایجاد شتاب افت شاخص بورس، خبر قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا و احتمال افزایش نرخ سود بانکی بر روند اصلاحی شاخص بورس دامن زد.

با خبر منتفی شدن قیمت‌گذاری دستوری فولاد از طریق جلسه‌های برگزار شده در مجلس، اغلب فعالان بازار در انتظار بهبود روند معاملات بورس و بازگشت رشد به این بازار بودند اما بازار تحت تاثیر خبر افزایش نرخ سود بانکی روی خوش به این خبر نشان نداد و نتوانست چندان تاثیر مثبتی را بر معاملات این بازار داشته باشد.

همچنین روز یکشنبه هفته گذشته بود که عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی از طریق یادداشتی در اینستاگرام اعلام کرد: بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس به‌دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است.

ایجاد ترسی فراگیر در کلیت بازار سرمایه

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزیابی خود از روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت شاهد فشار فروش و وزنه سنگین عرضه در کلیت معاملات بازار بودیم، این روند در بازار هفته گذشته قابل پیش‌بینی بود و همه سهم‌ها همسو با یکدیگر در جهت منفی حرکت کردند که این موضوع تاثیر خود را بر شاخص کل و شاخص هم وزن نشان داد.

وی ادامه داد: موضوعی که اکنون در بازار وجود دارد، ترسی فراگیر در کلیت بازار است که باعث شده تا برخی از سهام به دلیل ترسی که در کلیت بازار مشاهده می‌شود از قیمت ذاتی خود فاصله بگیرند و به مرور برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت ارزشمند شوند.

امیرباقری با بیان اینکه نگاه پول‌های هوشمند در بازار به سمت تکمیل شدن اصلاح شاخص بورس است، اظهار داشت: هر چقدر بازار بیشتر در مسیر اصلاحی باشد، ریسک خرید سهام در بازار کمتر خواهد شد و پول‌های هوشمند در کنار اتفاق‌های اقتصادی و سیاسی در سطح کلان، وضعیت تکنیکال سهام و تابلوی بازار را دنبال می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که پول‌های هوشمند به دنبال ورود به بازار باشند، همه پارامترها برای کسب سود معقول و مطلوب از  کلیت بازار سرمایه کنار هم قرار خواهند گرفت.

وی نرخ ارز را یکی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر معاملات بازار سهام عنوان کرد و افزود: نرخ ارز اکنون در بازار با ثبات نسبی مواجه شده است و برخی از فعالان بازار پیش‌بینی خود از نرخ ارز را کاهشی می‌دانند، این نکته حائزاهمیت است که زمانی قیمت ارز به صورت هیجانی در مدار افزایشی قرار داشت، بازار سرمایه با اصلاح مواجه شده بود.

کنترل نقدینگی، مهمترین اولویت اقتصاد کشور

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی باید بحث «کنترل نقدینگی» مهمترین اولویت اقتصاد کشور باشد، ادامه داد: باید نقدینگی در سطح تولید کنترل شود تا در آینده خود را به صورت تورم انباشته نشان ندهد.

امیرباقری با بیان اینکه سود بانکی ممکن است در کوتاه‌مدت به دلیل حبس نقدینگی، فشار تورمی را جذب کند، خاطرنشان کرد: به طور معمول نقدینگی در بانک‌ها حبس می‌شود و از ورود به بازارهای موازی پرهیز می‌کند اما در میان‌مدت و بلندمدت با آزاد شدن حبس نقدینگی و خارج شدن پول‌ها از سپرده‌های بانکی وارد برخی از بخش‌های اقتصاد کشور می‌شود که آن بخش را متلاطم می‌کند و تاثیر خود را بر معیشت و پارامترهای واقعی بخش اقتصاد کشور نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کنترل سود بانکی نه تنها برای حفظ آرامش بازار سرمایه بلکه برای رسیدن به یک نقطه امنی در اقتصاد کشور در میان مدت و بلندمدت واجب است، گفت: میزان نرخ سود بانکی باید از طریق مظنه گیری اوراق به شکل بازار آزاد از دل بازار به دست آید، اگر بیشتر از این نرخ سود بانکی به شکل دستوری باشد مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که بازار و اقتصاد کشور در یک فضای  باز قرار می‌گیرد فرصت رانت و سود بدون ریسک از دلال و سفته‌باز گرفته می‌شود و در نهایت باعث افزایش حاشیه رفاه مصرف‌کننده خواهد شد.

امیر باقری با بیان اینکه موضوع دیگر بحث قوانین و دستورالعمل‌ها است که باید در بازار مورد توجه قرار گیرند، گفت: به لحاظ تجربه تاریخی و علمی دستور و سرکوب قیمتی به نفع دلال‌ها بوده است، به همین دلیل باید به سمت بازار آزاد حرکت کرد، هر حرکتی خلاف جهت رسیدن به بازار آزاد یک عقبگرد اقتصادی است و هزینه‌هایی را در میان مدت و بلندمدت به مراتب بیشتر از منافع به دنبال خواهد داشت.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و افزود: با توجه به معاملات روز چهارشنبه انتظار می‌رود در هفته پیش رو تا حدودی نظم به بدنه بازار برگردد و دوباره شاهد بازگشت رونق نسبی در بازار سرمایه باشیم.

وی با بیان اینکه این رونق نسبی به معنای ایجاد روندهای جدید در بازار برای بلندمدت و میان‌مدت نیست بلکه بدین معناست که حجم معاملات برای مدت محدود افزایش پیدا می‌کند و سهام دست به دست خواهند شد، گفت: براساس پیش‌بینی اکثر کارشناسان، در کوتاه‌مدت شاهد روند صعودی سنگین و قوی در بدنه بازار نخواهیم بود و هر روندی در نهایت با فشار عرضه در بازار مواجه می‌شود.

امیرباقری به لحاظ عقلانی به نظر نمی‌رسد شاهد شکل‌گیری روند سنگینی در بازار باشیم، گفت: پول‌های هوشمند در انتظار مشخص شدن و کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور و مقررات گمرکی کشور هستند و بعد از آن نقدینگی دوباره وارد این بازار خواهد شد.

عدم اعتماد به سرمایه‌گذاری در بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون سرمایه‌گذاران خرد که در ٦ ماه نخست سال به صورت هیجانی وارد بازار سرمایه شده بودند با تجربه بسیار بدی این بازار را ترک کردند، گفت: بعید است که سرمایه‌گذاران به این زودی دوباره برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند، مگر آنکه در میان‌مدت و بلندمدت با کف سازی‌های معقول و جاذبه‌های درون زای اقتصادی این پول‌ها دوباره در قالب سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت به بازار بازگردند.

وی سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس هستند را مورد خطاب قرار داد و افزود: سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس در ابتدا باید همه بازارها را مورد ارزیابی قرار دهند و علاوه بر پارامترهای اقتصادی، پارامترهای سیاسی را هم مورد بررسی قرار دهند.

امیرباقری گفت: سرمایه‌گذاران باید پیش‌بینی‌ها را با توجه به سناریوهای مختلف سیاسی بررسی کنند و تاثیر آن را بر ریسک و نرخ بازده مورد انتظار بسنجند.

کد خبر 37740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =