کرونا و افت مبادلات تجاری در جهان

براساس جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) میزان مبادلات تجاری در فصل سوم سال جاری میلادی روند کاهشی به خود گرفته است.

به گزارش اگزیم نیوز،‌ براساس آخرین گزارش منتشر شده آنکتاد در ماه اکتبر (مهر-آبان) میزان مبادلات تجاری در جهان در مدت زمان مذکور در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با کاهش ۴.۵ درصدی روبرو شده است.

به گفته کارشناسان، درصورت تشدید بحران کرونا که این روزها وارد موج سوم خود شده و باعث از سرگیری قرنطینه در اکثر کشورهای جهان از جمله آمریکا، فرانسه، ‌انگلیس، اسپانیا و ایتالیا شده است، ‌ میزان تجارت جهانی تا پایان ۲۰۲۰ حدود هفت درصد افت می‌کند و در بدبینانه‌ترین حالت این رقم به ۹ درصد می‌رسد.

این گزارش نشان می‌دهد میزان تجارت ماسک و تجهیزات اداری منازل به سبب افزایش دورکاری کارکنان و آموزش از راه دور با افزایش روبرو شده ولی تجارت خودرو و بخش‌های مربوط به انرژی روند کاهشی داشته است.

آمارها نشان می‌دهد میزان واردات لوازم پزشکی در کشورهایی که از سرانه بالاتری برخوردار هستند در مقایسه با کشورهای با درآمد کمتر، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته انکتاد به غیر از اقتصادهای آسیای شرقی از جمله مانند ویتنام، چین، تایوان و ترکیه، سایر کشورهای جهان در فصل سوم ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی روند کاهشی را تجربه کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در این مدت روسیه با منفی ۱۹ درصد بیشترین افت صادرات و ویتنام با ۱۱ درصد بیشترین افزایش صادرات را تجربه کرده است.

بررسی اجمالی آمارهای رسمی حاکی است اکثر اقتصادهای تجاری بزرگ جهان از تاثیرات این ویروس مرگبار درامان نمانده اند، ‌اما الگوی تجاری چین از سایر اقتصادها در جهان مجزا است.

اقتصاد چین در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا کاهشی شد، در فصل دوم ۲۰۲۰ توانست خود را ثابت نگاه دارد و در ماه سوم ۲۰۲۰ روبه افزایش گذاشت.

اکنون چین توانسته است رشد ۱۰ درصدی را تجربه کند که این رقم تقریبا مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است.

در تجارت بین‌المللی، ‌ صادرات و واردات تجهیزات پزشکی در جهان بسیار داغ بود.

آمارها نشان می‌دهد لوازم پزشکی مرتبط به کرونا مانند ضدعفونی کننده‌ها، کیت‌های تشخیص، ‌ دستگاه تنفس اکسیژن و سایر تجهیزات بیمارستانی در صدر صادرات از چین، اروپا و آمریکا قرار دارند و در فصل سوم سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ تا ۴۵ میلیارد دلار در ماه افزایش داشته‌اند.

کد خبر 38867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =