افزایش 5 درصدی برداشت زیتون

مجری طرح زیتون گفت: بیش از ۱۲۰ هزار تن زیتون تاکنون از باغات کشور برداشت شده که این میزان نسبت به دوره پنج ساله گذشته رشد ۵ درصدی نشان می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، جواد میرعرب رضی با اشاره به تولید میوه زیتون در سال جاری در مقایسه با سال های قبل، افزود: تولید زیتون شرایط خوبی داشته و برداشت این محصول همچنان در برخی استان ها ادامه دارد.

وی میزان تولید میوه زیتون در سنوات قبل از سال ۹۸ را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن عنوان کرد و  گفت: تنها در سال ۹۸ با مساعد شدن شرایط ۱۴۷ هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور ادامه داد: طبق این برنامه، میزان تولید روغن زیتون در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار تن و سطح زیرکشت باغات ۹۸ هزار و ۶۴۰ هکتار پیش بینی شده است.

میرعرب افزود: سطح باغات زیتون کشور براساس آخرین آمارنامه کشاورزی نزدیک به ۹۳ هزار هکتار است که از این سطح حدود ۶۴ هزار هکتار بارور و ۲۹ هزار هکتار غیر بارور و در مرحله نونهالی است.

وی با بیان اینکه در ۲۶ استان کشور زیتون‌کاری انجام می شود، یادآور شد: زنجان، قزوین، گیلان، فارس، گلستان و سمنان از استان های عمده تولیدکننده زیتون هستند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره جایگاه ایران در تولید زیتون اظهار داشت: ایران نهمین کشور تولیدکننده کنسرو زیتون در جهان است و در سال ۹۸ به میزان ۷۹۵ تن کنسرو زیتون به کشورهای عراق، ترکیه، قطر، کویت، امارات و مالزی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات کنسرو زیتون در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل آن ۴۵۰ درصد افزایش وزنی داشته است.

میرعرب سرانه مصرف کنسرو زیتون در کشور را ۹۵۲ گرم و سرانه مصرف روغن زیتون را ۱۸۸ گرم برای هر نفر عنوان کرد و گفت: سالانه در کشور به ۱۵ هزار تن روغن زیتون نیاز است و از این میزان ۷۵ درصد از طریق تولید داخل و مابقی از محل واردات تامین می شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، تخصیص اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری روغن کشی زیتون، تخصیص اعتبارات در جهت تامین سرمایه در گردش خرید میوه زیتون و تبدیل کارخانه های سه فاز به دو فاز برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و افزایش کیفیت زیتون، تشکیل صندوق توسعه زیتون و تشکیل زنجیره ارزش زیتون را از برنامه ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زیتون کشور عنوان کرد.

کد خبر 38995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =