افزایش ۳۱ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: در هشت ماهه ابتدای سال جاری، به رغم عدم تحقق بخشی از منابع عمومی، بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار عمرانی انجام شده که حدود ۳۱ درصد بیشتر از رقم مشابه سال گذشته است.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرنا، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به ادعای «بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم» توسط برخی رسانه‌ها، اعلام کرد: با توجه به ضرورت پیشرفت و عمران و آبادانی و تامین زیرساخت‌های لازم از طریق اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام، به رغم همه محدودیت‌های موجود، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با ۱۸ درصد رشد معادل ۱۰۴ هزار میلیارد تومان منظور شده است.  

بر این اساس، در هشت ماهه ابتدای سال جاری نیز به رغم عدم تحقق بخشی از منابع عمومی، بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار انجام شده که حدود ۳۱ درصد بیشتر از رقم مشابه سال گذشته است.  از این رقم بالغ بر ۳۰ درصد آن به صورت نقد بوده، برخلاف سنوات گذشته که اغلب تخصیص‌های عمرانی به صورت اسناد خزانه اسلامی بوده است.

همچنین در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است: اگرچه ادعای یاد شده حاوی نکات قابل توجهی در خصوص اولویت‌های اقتصادی کشور، از جمله تقویت ارزش پولی، ‌افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی، هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی از واسطه‌گری و بازارهای مخرب به حوزه‌های مولد و کارآفرینی است و در صورت توافق مسئولان کشور به تصمیمات با ثبات تأکید دارد، اما در آن به مواردی نظیر متغیر بودن نرخ تسعیر ارز در بودجه از ۴۲۰۰  تومان تا ۳۰ هزار تومان اشاره شده که نیازمند توضیح است.

سازمان برنامه و بودجه تصریح کرده است: میانگین نرخ محاسباتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی معادل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان منظور شده که مطابق نرخ سامانه معاملات الکترونیک اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و دامنه متغیر عنوان‌شده در مطلب فوق صحیح نیست.

کد خبر 39064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =