نقش مهم بسته بندی های شکیل و مناسب در ایجاد ارزش افزوده کالاهای صادراتی

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: توجه به نوع بسته بندی از سوی تولیدکنندگان می تواند برای هر کالای صادراتی معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده ایجاد کند.

احمد ابوالحسنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توجه به صنعت بسته بندی را در افزایش میزان صادرات مهم ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که عمده کالاهای تولیدی کشور به صورت فله صادر می شود به احتمال زیاد بخش زیادی از این محصولات هدر رفته و یا ضایع می شوند لذا با  بسته بندی مناسب، می توان حجم ضایعات را تا معادل ۱۵ درصد کاهش داد.

چندی پیش بود که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از توقف صادرات میوه، سبزی و صیفی جات به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب و فاسد شدن این محصولات در مرزها خبر داده بود.

 گفتنی است تعدادی از تولیدکنندگان خرما از کاهش سود صادرات این محصول به علت بسته بندی های شکیل محصولات عربستان، امارت و... خبر دادند و بر ضرورت اصلاح بسته بندی کالاهای صادراتی از جمله خرما  تاکید کردند.

خلاء بسته بندی در خصوص زعفران صادراتی نیز باعث شده تا افغانستان هم در این صنعت ورود پیدا کند و با حجم تولید بسیار پایین زعفران، بتواند سهم زیادی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، حذف دلالان را از دیگر آثار مثبت بسته بندی کالاهای صادراتی دانست و گفت: شناسنامه دار شدن هر کالا باعث می شود تا همواره وزن و قیمت آن از سوی تولیدکننده تعیین شود به طوری که دست واسطه ها را از ایجاد هرگونه دخالت  در ماهیت محصول صادراتی، کوتاه می کند.

ابوالحسنی با انتقاد از نبود متولی در برخی از دستگاه های دولتی به منظور ایجاد و تدوین سیاست های کلان در حوزه بسته بندی صادراتی، ادامه داد: راه اندازی و تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان گمرک، صنعت چاپ و سازمان توسعه تجارت  می تواند نقش زیادی درتوسعه صادرات و افزایش عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی ایفا کند.

کد خبر 39122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =