حمایت از خرید و صادرات کشمش

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از عاملیت بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد به کارخانجات فرآوری کشمش و صادر کنندگان این محصول خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی طهماسبی» در نشست مشترک با مدیرعامل بانک کشاورزی، با بیان این‌که سازمان تعاون روستایی باید شرایط صادرات را با پرداخت تسهیلات فراهم کند، افزود: با آغاز طرح پرداخت تسهیلات صادرات، قیمت خرید کشمش از کشاورزان به بیش از قیمت‌های اعلامی افزایش می‌یابد.

وی پیش‌بینی‌کرد: امسال  ۲۰۰ هزار تن صادرات کشمش داشته باشیم که با کمک بانک کشاورزی این پیش‌بینی محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، قیمت خرید کشمش از باغداران را در این طرح بسته به نوع آن از ۱۱ تا ۱۸ هزار تومان عنوان کرد و گفت: در نوع کشمش هر کیلوگرم تیزآبی، کشمش درجه یک هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان و کشمش درجه ۲ هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان و در نوع کشمش آفتابی، هر کیلوگرم درجه یک ۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم درجه ۲ به ۱۱ هزار تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد.

طهماسبی با تاکید بر این که وزارت جهاد کشاورزی مسوول تنظیم میزان تولید برای جلوگیری از زیان تولیدکننده و استمرار تولید است، تاکید کرد: از نظر وزارت جهاد کشاورزی، در زمان بیش‌بود یا کمبود تولید باید به کشاورز کمک شود تا تولید بدون زیان تولیدکننده ادامه داشته باشد.

وی افزود: امسال یکی از محصولاتی که با بیش‌بود تولید مواجه شده، کشمش تولید شده در شهرستان‌های ملایر، پاکستان، زنجان، خراسان و غیره است که به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکننده با همکاری بانک کشاورزی ورود خواهیم کرد.

این مقام مسوول یکی از دلایل ورود به بازار کشمش به دستور وزیر را افزایش تولید عنوان کرد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا وارد چرخه حمایت از خرید کشمش تا صادرات شویم که همراه با ارزآوری، از زیان تولیدکننده جلوگیری شود و تولید پایدار داشته باشیم.

وی یادآور شد: ورود سازمان تعاون روستایی به حمایت از صادرات کشمش به معنی کاهش صادرات نیست بلکه با توجه به افزایش تولید، به دنبال افزایش صادرات هستیم.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به افزایش تولید بادنجان در سال گذشته، تاکید کرد: به‌طور مثال در موضوع افزایش تولید بادمجان که در جنوب کشور سر و صدا به پا کرد، در هشت ماهه پارسال ۶۶ هزار تن صادرات داشتیم و در مدت مشابه امسال نیز به همان میزان بادنجان از کشور صادر شد و موضوع فقط افزایش تولید بود.

طهماسبی یادآور شد: در مورد کشمش نیز چند موج افزایش تولید وجود داردکه در موج نخست آن خرید انجام شده، موج دوم آن در بهمن‌ماه است و موج سوم در اردیبهشت اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و همکاری‌هایی که با بانک کشاورزی خواهیم داشت، مشکلی برای بیش‌بود تولید در این محصول در دو موج آتی نخواهیم داشت.

کد خبر 39153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =