تجارت یک و نیم میلیارد دلاری ایران و پاکستان

تجارت ایران با پاکستان در سال ۹۸ بیش از سه میلیون و ۲۳۱هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۲۲میلیون و ۸۲۲هزار و ۷۰۵دلار بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: با تبدیل بازارچه مرزی"ریمدان" به مرز رسمی، تجارت با پاکستان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و بعضا عدد و رقم هایی در خصوص تجارت با این کشور در محافل علمی و رسانه ای مطرح شد که به دور از صحت بود. تجارت کشورمان درسال ۹۸ با پاکستان بیش از یک و نیم میلیارد دلار بوده است که سهم صادرات ایران یک میلیارد و ۱۱۲میلیون و ۸۲۲هزار و ۷۰۵ دلار و سهم واردات از پاکستان به کشورمان هم ۴۱۰میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص حجم تجارت کشورمان و پاکستان گفت: از لحاظ وزنی بیش از سه میلیون و ۲۳۱هزارتن کالا بین دو کشور در سال ۹۸ تبادل شد که بیش از دو میلیون و ۸۶۵هزار تن از ایران به پاکستان صادر شد و ۳۶۶هزارتن کالا نیز از پاکستان به کشورمان وارد شده است.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت کشورمان با پاکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با وجود محدودیت های کرونایی در ۸ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و۷۳۸هزارتن کالا به ارزش ۷۰۸میلیون دلار تبادل تجاری صورت گرفته است که سهم صادرات کالا به پاکستان یک میلیون و ۵۳۸هزار تن به ارزش ۵۹۰میلیون دلار بوده و سهم واردات از پاکستان نیز ۱۲۰هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار بوده است.

لطیفی در خصوص مرز رسمی "ریمدان" افزود: اگر چه با هماهنگی دو کشور  بازارچه ریمدان به مرز رسمی تبدیل شده است، اما این به آن معنی نیست که ما با پاکستان از این گذرگاه و سایر بازارچه های مرزی  صادرات نداشتیم بلکه پیش از این نیز یکی از مسیرهای صادرات کالا در جنوب استان سیستان و بلوچستان به پاکستان بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین بوده است و این تغییر می تواند رویه های دیگر گمرکی را در مرز ریمدان فعال کند.

سخنگوی گمرک در خصوص زمان  اجرای کامل رویه های گمرکی در "ریمدان"گفت: امیدواریم با سرعت بخشی  ساخت اماکن مرزی و امکانات مورد نیاز سخت افزاری در این منطقه توسط وزارت راه و شهرسازی، شرایط استقرار کامل نرم افزارها و پرسنل گمرک هر چه سریعتر فراهم شود تا پس از عملیاتی شدن آن همه رویه های گمرکی از جمله  صادرات، واردات، ترانزیت و مسافری از این مرز رسمی صورت پذیرد.

لطیفی تصریح کرد: با توافقات انجام شده بین تهران و پاکستان بازارچه مرزی "پیشین"نیز به عنوان دومین بازارچه مرزی، پس از" ریمدان"در جنوب شرق کشورمان، تا پایان سال به مرز رسمی تبدیل خواهد شد که مجموع مرزهای رسمی دو کشور به سه مرز خواهد رسید.

وی افزود: برنج، لوازم و تجهیزات  صنعتی از جمله کالاهای وارداتی از پاکستان است و  انواع هیدرو کوبورها گاز مایع، سوخت، مصالح ساختمانی، میوه و صیفی جات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم ارایشی و بهداشتی، خشکبار، سنگ، ظروف، لوازم یدکی ماشین الات و... عمده کالاهای صادراتی کشورمان به پاکستان است.

کد خبر 39180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =