نبود خریدار عامل کاهش نرخ پسته صادراتی

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: هرچند قیمت ارز طی دو سال گذشته با روند پرشتاب صعودی روبه رو شده اما به علت نبود خریدار، نرخ پسته صادراتی به شدت نزول کرده است.

سیدمهدی طباطبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز از کاهش تقاضای پسته ایرانی در بازار جهانی انتقاد کرد و افزود: اگرچه معمولا افزایش نرخ ارز سبب گران شدن قیمت پسته می شود، اما به دلیل نبود تقاضا، اتفاق بی‌ سابقه ای در بازار پسته رخ داده به طوری که با وجود کاهش نرخ این محصول، مشتری زیادی برای این محصول وجود ندارد.

وی یادآور شد: به یاد ندارم در چند دهه گذشته، افزایش نرخ ارز داشته باشیم؛ اما قیمت پسته نزولی شده باشد.

وی با اشاره به تبعات نامطلوب شیوع کرونا بر میزان صادرات پسته، در همین ارتباط گفت: همه گیری ویروس کرونا فعالیت صادرکنندگان پسته را در سالجاری با محدودیت های بسیاری مواجه کرده و دولت چین از ترخیص محموله های صادراتی این کالا ممانعت بعمل آورد به طوری که هم اکنون 50 درصد از پسته خریداری شده، صادر نشده و در انبار صادرکنندگان در حال از بین رفتن است.

 خزانه دار شورای بازرگانی ایران و هند یادآور شد: محصول سال گذشته هم اکنون در انبارها مانده و پسته امسال نیز برداشت شده و چون بازاری برای صادرات نداریم باید محصول خریداری شده را در داخل عرضه کنیم تا بخشی از خسارت خود را از محل فروش در داخل جبران کنیم ولی با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، نمی توان انتظار زیادی برای افزایش خرید و مصرف پسته در داخل نیز داشت.

طباطبایی از افزایش نگرانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته برای فروش و عرضه محصول تولیدی خبر داد و گفت: فروش محصول امسال قابل پیش بینی نیست چون تداوم محدودیت‌های صادراتی، آینده ای نامطلوب در انتظار پسته و تجار آن قرار داده است.

کد خبر 39202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =