حصار ممنوعیت ها بر ارزآوری تنباکو

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است: تشدید ممنوعیت های قانونی از جمله به کار نبردن عطر و اسانس در تولید محصولات دخانی، نه تنها تولید این محصولات بلکه ارزآوری تنباکوی معسل را با کاهش مواجه و محدود ساخته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای دخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به کاهش درآمد ارزی تنباکوی داخلی و فروش خارجی محصولات دخانی، یادآور شد: ممنوعیت کاربرد عطر و طعم در تولید کالاهای دخانی باعث شده تا بازار جهانی تنباکوی معسل تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش فروش و درآمد ارزی روبه رو شود.

محمدرضا تاجدار ادامه داد: هم اکنون در بازارهای جهانی، قیمت یک کیلوگرم تنباکوی ایرانی حدود 60 دلار است اما به دلیل استفاده نکردن از طعم و اسانس در تولید این نوع محصولات، تنوع تولید آن تحت تاثیر قرار گرفته به طوری که بخاطر این نقیصه نمی توان از ظرفیت مطلوب این کالای دخانی در بخش صادرات استفاده کرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران، صنایع دخیل در تولید محصولات دخانی را متعدد عنوان کرد و گفت: برای تولید هر نخ سیگار نه تنها حداقل 15 صنعت دیگر درگیر خواهد بود بلکه بخش های کشاورزی و پژوهش نیز از صنعت دخانیات تاثیر می پذیرند.

تاجدار گفت: زمانی که بازار داخلی از سیگار بی کیفیت و ارزان اشباع شده باشد؛ صنعت دخانیات نیز درآمدی نخواهد داشت تا آن را میان صنایع وابسته توزیع کند، بنابراین زنجیره توزیع ثروت در کشور نیز با مشکل رو به رو خواهد شد.

وی خواستار تشدید محدودیت ها در واردات محصولات دخانی شد و افزود: با وجودی که مصرف محصولات دخانی در سال جاری با افزایش مواجه شده اما تولید آن در داخل با روند نزولی همراه بوده است.

وی با اشاره به افزایش حجم واردات سیگار به صورت غیرقانونی، گفت: متاسفانه با وجود بیش از 500 واحد تولیدی، قاچاق سیگار نسبت به دوره مشابه سال قبل با 9 درصد افزایش روبه رو شده است.

کد خبر 39208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =