دولت برای بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی تسهیلات می‌دهد

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت در زمینه بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی تسهیلاتی ارائه کرده که سازمان بنادر و دریانوردی برای برخورداری فعالان این حوزه از این تسهیلات، همکاری لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن در نشست بررسی مشکلات حمل بار توسط لنج ها به کشورهای حوزه خلیج فارس، افزود: حدود دو هزار دستگاه لنج فعال در چهار استان هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان وظیفه حمل کالا بین بنادر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برعهده دارند. 

وی با بیان اینکه مشکلات شناورهای کوچک به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: فرسوده بودن حدود ۴۰ درصد لنج‌ها، مشکلات مربوط به استفاده نکردن از تسهیلات بازسازی، مشکل سوخت شناورها، نداشتن یک تشکل صنفی ویژه کارکنان شناورها و برخی مقررات مربوط به گذرنامه‌های مرزی و کارت پیله‌وری از مشکلات داخلی محسوب می‌شوند.
پیلتن افزود:اکنون در بخش خارجی نیز محدودیت‌های بندری سلیقه‌ای و همچنین اخذ برخی عوارض موانعی ایجاد کرده است.
معرفی تسهیلات اخیر دولت در زمینه بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی، مساعدت برای برخورداری از این تسهیلات توسط سازمان بنادر و دریانوردی، تشکیل انجمن صنفی ویژه کارکنان شناورهای کوچک، تشکیل جلسات مشترک با وزارت نفت و وزارت کار و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با سازمان بنادر و طرف‌های خود در کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
این جلسه با حضور نمایندگان تعاونی لنج‌داران میناب و آبادان، سازمان‌های بنادر و دریانوردی و صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برگزار و مقرر شد مشکلات مطروحه به دستگاه‌های ذی‌ربط منعکس و پیگیری‌های لازم برای رفع آنها به عمل آید.

گفتنی است، ایران به دلیل قرار گرفتن در جغرافیایی راهبردی و با فراهم آوردن زیرساخت های لازم در دسترسی ریلی، جاده‌ای و دریایی سواحل خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال های گذشته مورد توجه اقتصاد جهان قرار گرفته که در زمان حاضر با تکمیل مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی شرایط را برای عبور و ترانزیت کالا فراهم می کند.
یکی از مسیرهای راهبردی در نیم کره شرقی کریدور شمال-جنوب است که در سال ۱۳۷۹ ایران، هند و روسیه برای بهره برداری از آن موافقت‌نامه ای را امضا کردند.
این کریدور به عنوان مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
کریدور شمال-جنوب که از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد و چابهار، بندری است که در این جایگاه ارتباطی نقش مهمی را ایفا می کند.

کد خبر 39211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =