آمادگی بخش‌خصوصی ایران و پاکستان برای اجرای توافق تجارت آزاد

بخش های خصوصی ایران و پاکستان در وبیناری که برای توسعه روابط اقتصادی تهران و کراچی برگزار شده بود، از آمادگی خود برای اجرای توافق تجارت آزاد بین دو کشور خبر دادند.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، فعالان اقتصادی ایران و پاکستان در همایش مجازی توسعه روابط اقتصادی تهران و کراچی که توسط اتاق‌های بازرگانی این دو شهر برگزار شد، با یکدیگر دور میز مذاکره نشستند. در این همایش سفیر پاکستان از تلاش برای نهای شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد گفت و رئیس اتاق تهران هم این توافق را گامی مهم به سوی سه میلیارد دلاری شدن روابط تجاری دو کشور خواند.

 وبینار توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان با تلاش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با مشارکت اتاق بازرگانی و صنایع کراچی برگزار شد و طی آن، آخرین وضعیت تجارت میان دو کشور و چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی، با حضور مقامات بخش ‌خصوصی و مسئولان دولتی از دو کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این وبینار همچنین فرصتی بود تا صاحبان بنگاه‌های اقتصادی از ایران و پاکستان که از بخش‌های انرژی، گردشگری، حمل‌ونقل، صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، سلامت، پوشاک، نساجی و چرم در بستر این همایش مجازی حضور داشتند، به گفت‌وگو و مذاکره مستقیم با یکدیگر بنشینند و ظرفیت‌های همکاری را به اشتراک بگذارند.

و در تلاش است تا در دوران محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، با برپایی چنین رویدادهایی زمینه ارتباط و گفتمان بنگاه‌های اقتصادی دو کشور را فراهم کند و با شناسایی موانع و مشکلات موجود، بسترهایی برای تسهیل در برقراری مناسبات اقتصادی و بازرگانی میان بخش ‌خصوصی دو کشور و همچنین با سایر کشورها، ایجاد شود.

بازگشایی گره تجارت با مکانیزم تهاتر

در وبینار توسعه روابط تجاری تهران و کراچی، رئیس اتاق بازرگانی تهران تلاش‌ اتاق‌های دو کشور برای برقراری مکانیزم تجارت تهاتری میان دو طرف را مورد تاکید قرار داد و دستیابی دو کشور به موافقت‌نامه تجارت آزاد را گامی بلند در مسیر بهبود روابط اقتصادی ایران و پاکستان عنوان کرد.

مسعود خوانساری از تشکیل کارگروه مشترک میان بخش خصوصی دو کشور برای شناسایی موانع پیش روی تجارت دو کشور و رفع آن، خبر داد و یادآور شد که با برقراری فرصت‌های گفت‌وگو و اشتراک‌گذاری راهکارها از سوی بخش‌های خصوصی دو کشور، دستیابی به تجارت 3 میلیارد دلاری امکان‌پذیر خواهد شد.

وی از جمله راهکارها برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان را تجهیز و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی میان دو کشور و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در نزدیکی مرزهای دو طرف عنوان کرد و با اشاره به بازگشایی رسمی مرز جدید ریمدان و گبد طی هفته گذشته، افزود: نبود تعاملات بانکی و مالی میان دو کشور، همچنان تجارت دو طرف را تحت تاثیر قرار داده، از این رو برای رفع این معضل می‌توان با اتکا به تجارت تهاتری، مناسبات را فراتر از آنچه وجود دارد، گسترش داد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در عین حال، استفاده از ارز محلی دو کشور در مبادلات بازرگانی و نیز تاسیس بانک مشترک را از جمله راهکارهای بخش‌ خصوصی و اتاق بازرگانی از ایران عنوان کرد که به گفته وی، در شرایط کنونی می‌تواند بخش بزرگی از گره مشکلات تجارت دو طرف را باز کند.

خوانساری همچنین، تقویت همکاری‌ مشترک دو کشور در توسعه بندر چابهار و اتصال آن به گوادر در پاکستان را گامی اساسی در بهبود روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و با اشاره به موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی که میان دو کشور به امضا رسیده، افزود: زمان آن فرا رسیده که از این موافقت‌نامه فراتر رفت و توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و پاکستان را برقرار کرد.

توافق تجارت آزاد در حال نهایی شدن است

سفیر پاکستان در تهران نیز در این وبینار، با اشاره به افتتاح مرز جدید میان ایران و پاکستان طی هفته گذشته، تصریح کرد که دولت‌های دو کشور در تلاش هستند تا مرز مشترک و بازارچه‌های مرزی مشترک بیشتری را ایجاد کنند.

رحیم حیات قریشی، با اشاره به راهکار رئیس اتاق تهران در ارتباط با ایجاد نظام تجارت تهاتری میان دو کشور، از این مکانیزم دفاع کرد و یادآور شد که اتاق‌های بازرگانی از هر دو کشور می‌توانند سکاندار این مکانیزم شده و راهکارهای عملیاتی آن را تدوین کنند.

وی همچنین به برقراری موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و پاکستان اشاره کرد و با بیان اینکه این موافقت‌نامه باید از سوی دو طرف به طور کامل اجرا شود، افزود: در حال حاضر دولت‌های دو کشور روی توافق‌نامه تجارت آزاد میان دو طرف در حال مذاکره هستند و این توافق‌نامه در حال نهایی شدن است.

توسعه بازارچه‌های مرزی برای مقابله با قاچاق

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی نیز در این رویداد، یکی از مشکلات پیش روی تجارت دو کشور را قاچاق عنوان کرد و یادآور شد که دو کشور با ایجاد بازارچه‌های مرزی، می‌توانند بر معضل قاچاق میان دو کشور فائق آیند.

شمس‌الاسلام خان، همچنین بر تاسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرز دو کشور تاکید کرد و ایجاد آن را در افزایش اشتغال برای شهروندان هر دو کشور و همچنین توسعه مبادلات بازرگانی موثر دانست.

احمد محمدی، سرکنسول ایران در کراچی نیز در این وبینار، بر آمادگی این کنسول برای کمک به شرکت‌های ایرانی و پاکستانی د زمینه معرفی فرصت‌های همکاری مشترک و شناسایی بازارهای دو کشور تاکید کرد و در عین حال، بازگشایی مرزهای جدید میان دو کشور را در توسعه روابط اقتصادی مشترک پر اهمیت دانست.

امان‌الله شهنوازی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان نیز برقراری تجارت تهاتری میان دو کشور را یکی از زمینه‌های اصلی در توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف عنوان کرد و یادآور شد که مکانیزم این تجارت طراحی و در اختیار بانک‌های مرکزی دو کشور قرار گرفته است.

همچنین حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران در سخنانی، به توافق‌نامه مشترک میان گمرک‌های دو کشور اشاره کرد و با بیان اینکه حجم تجارت خارجی میان دو کشور طی سال جاری کاهش داشته، بازگشایی مرز جدید ریمدان را موجب جهش در مناسبات بازرگانی دو کشور طی ماه‌های آتی دانست.

در ادامه این وبینار، فعالان اقتصادی و تجار دو کشور پرسش‌ها و درخواست‌های خود را با مسولان دولتی و بخش خصوصی از دو کشور در میان گذاشتند و سپس در بستر مجازی، به گفت‌وگو و مذاکره تجاری با یکدیگر پرداختند.

 

 

کد خبر 39217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =