پیش‌بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری ایران به عراق در آذرماه

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیش‌بینی کرد میزان صادرات کشورمان به این کشور همسایه در آذرماه امسال به حدود ۵۰۰ میلیون دلار برسد که در مقایسه با ماه‌های قبل کمتر است.

سیدحمید حسینی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تاثیر کاهش نرخ برابری دینار عراق برابر دلار آمریکا و تاثیر آن بر صادرات ایران، گفت: با توجه به اینکه درآمدهای دولت عراق به دلیل کاهش صادرات نفت افت یافته، درآمدهای موجود کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد. همچنین براساس تصمیم اوپک پلاس، صادرات نفت عراق از نظر حجمی ۲۲ درصد کاهش یافته و باعث شده تا درآمدهای ۶ میلیارد دلاری ماهانه دولت این کشور از راه صادرات نفت به کمتر از ۴ میلیارد دلار برسد.

دولت عراق هفته گذشته و برای اولین بار طی ۵ سال گذشته اقدام به کاهش نرخ برابری دینار عراق از یک هزار و ۱۸۲ دینار به یک هزار و ۴۶۰ دینار به ازای هر دلار کرده است.

وی با بیان اینکه دولت عراق ماهانه ۴ میلیارد دلار بابت حقوق پرسنل، نیروهای نظامی و کارکنان اقلیم کردستان باید پرداخت کند، افزود: این رقم بسیار بالاست و دولت عراق نتوانسته در چند ماه گذشته حقوق کارکنان را به طور منظم پرداخت کند.

دبیر اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: دولت عراق برای پوشش کاهش ارزش نفت و تاثیر آن در بودجه، بدنبال استقراض از کشورهای خارجی بود اما مجلس این کشور با توجه به بدهی ۱۴۰ میلیارد دلاری عراق که از زمان جنگ باقی مانده، با این موضوع موافقت کند؛ لذا دولت عراق برای جبران کسری بودجه خود اقدام به کاهش نرخ برابری دینار و دلار کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: در طول سال های گذشته به طور مرتب ارزش پول ملی عراق افزایش یافته و نرخ تورم در این کشور همواره کمتر از ۲ درصد بود ولی این بار نرخ برابری دینار برابر سایر ارزها کاهش یافته و به طور حتم این موضوع باعث تورم در عراق و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه این تورم از بعد از دوره صدام حسین در عراق بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: مردم در این خصوص مقاومت و اعتراض کردند و مجلس این کشور هم از بانک مرکزی توضیح خواسته زیرا هضم این موضوع برای عراقی‌ها ساده نیست؛ همزمان دولت عراق هم حقوق مدیران و کارکنان را کاهش داده و هم مالیات را افزایش داده است. به طور حتم این موضوع بر تقاضای کل، تبادلات و تولید در عراق و قدرت رقابتی در این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی گفت: هرچند تولید کالا در عراق چندان بالا نیست ولی با توجه به کاهش ارزش دینار، تولید در این کشور افزایش خواهد یافت. کل محصولات تولیدی در عراق حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ قلم کالا می‌شود و این میزان برابر ۲ هزار قلم کالایی که ما به عراق صادر می‌کنیم رقم بالایی نیست و صادرات تعداد معدودی از کالاها کاهش خواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت عراق به طور حتم نمی‌تواند برابر واردات مقاومت کند ولی احتمالا واردات برخی از اقلام را ممنوع خواهد کرد یا به آنها ارز تخصیص نمی‌دهد. وقتی به آمار واردات عراق مراجعه کنیم، می‌بینیم که این کشور تنها ۳ میلیارد دلار موبایل به جز بخش مسافری وارد می‌کند یا میزان واردات سیگار در این کشور یک میلیارد دلار است.

حسینی با بیان اینکه عراق در سال ۲.۵ میلیارد دلار طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی وارد می‌کند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد واردات کالاهای غیرضروری به عراق در پی کاهش نرخ برابری دینار و دلار کاهش خواهد یافت ولی تاثیر چندانی بر مصرف کالاهای ضروری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت عراق حتما در بخشی از سیاست‌های ارزی و تجاری خود تجدیدنظر خواهد کرد ولی این موضوع چندان بر واردات از ایران تاثیر نخواهد داشت، توضیح داد: عراق در سال یک میلیارد دلار خودرو وارد می‌کند ولی ایران اساسا خودرو یا موبایل به عراق صادر نمی‌کند.

تاثیر کاهش ارزش دینار بر دریافت مطالبات بازرگانان از عراق

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: یکی از مشکلاتی که بعد از این با آن روبه‌رو خواهیم بود، دریافت مطالبات گذشته تجار و بازرگانان ایرانی از طرف‌های عراقی خود به دینار است زیرا ارزش این ارز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برخی از تجار عراقی می‌خواهند با افزایش فشار به طرف‌های ایرانی ارزش کالای صادراتی را کاهش داده یا تخفیف بگیرند اما واقعیت این است که سود کالاهای صادراتی بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

وی پیش‌بینی کرد که بازار عراق به سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و افزود: هنوز موجودی برخی از کالاهای وارداتی در عراق تغییری نکرده و این کالاها در حال معامله با نرخ‌های قبلی هستند. امروز و در بازار بصره، قیمت دلار پایین‌تر از نرخ رسمی بانک مرکزی این کشور بود.

کاهش صادرات ماهانه به عراق

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به عراق در ۹ ماهه امسال چندان مطلوب نبوده و موضوع پرداخت نشدن حقوق‌ها، محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اخیر دو هفته‌ای بر صادرات ما سایه انداخته است.

وی اعلام کرد: متوسط آمار صادرات هشت ماهه ایران به عراق ۶۵۰ میلیون دلار صادرات است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است. ما سال گذشته ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. روندی که از صادرات کامیون‌ها داریم این است که صادرات ما در ماه گذشته کاهش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار برسد. 

حسینی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که سازمان بهداشت جهانی در هفته گذشته تنها کشور ایران را در منطقه خاورمیانه در فهرست کشورهایی قرار داد که ویروس جدید کرونا در انگلیس در آنها شناسایی شده و این موضوع باعث شد تا دولت عراق هم مرزهای خود را با ایران به مدت دو هفته ببندد. این تعطیلی قطعا به سود تولید و صادرات ایران نیست.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در طول دو ماه گذشته تلاش‌های فراوانی انجام دادیم تا تجار ایرانی و عراقی بتوانند با هم دیدارهایی داشته باشند و روادید برای حضور آنها صادر شود ولی موضوع تعطیلی مرزها به این فعالیت‌ها آسیب رساند.

کد خبر 39240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =