هفته آرام بورس و فرابورس در کنار روزهای داغ بورس کالا

شاخص بورس تهران در حالی هفته‌ای کم نوسان را سپری کرد که انتشار یک شیوه‌ نامه جدید و افزایش قیمت جهانی نفت، معاملات در بورس کالا را رونق داد. در هفته گذشته بازار معاملات آتی و گواهی ‌های سپرده نیز کم نوسان بودند.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرنا، شاخص کل بازار سرمایه در حالی هفته‌ای کم نوسان را سپری کرد که سهامداران برخی گروه‌های کالایی با رشد قابل توجهی در قیمت سهام خود مواجه شدند. شاخص بورس تهران در هفته جاری در میانه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی در نوسان بود؛ اما در مقابل شاخص فرابورس توانست رشد خوبی در میانه کانال ۱۳ هزار واحدی داشته باشد. در هفته جاری گروه دارویی رشد خوبی داشت و در مقابل از ارزش صندوق ETF دارا دوم یا «پالایش یکم» کاسته شد. مسئله‌ای که واکنش خریداران این صندوق دولتی را به دنبال داشت.

«مسعود شرفی» کارشناس بازار سرمایه: «اکنون اکثر نمادهای خودرویی به محدوده حمایتی خود رسیده‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده بازار این نمادهای این صنعت گرم شود»«مسعود شرفی» کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با ایرنا و در ارتباط با وضعیت بورس و فرابورس در هفته گذشته گفت: «انتشار دوباره شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت‌های دارویی، باعث افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها شد». وی ضمن اشاره به تحولات بازارهای جهانی فلزات و به ویژه فولاد نیز یادآور شد: «بخاطر افزایش قیمت‌های جهانی، برخی سهم‌های فولادی در هفته جاری افزایش قیمت پیدا کردند». شرفی همچنین درباره وضعیت نمادهای خودرویی هم گفت: «اکنون اکثر نمادهای خودرویی به محدوده حمایتی خود رسیده‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده بازار این نمادهای این صنعت گرم شود». این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت صندوق «پالایش یکم» نیز اشاره کرد و گفت: «به رغم کاهش قیمت این نماد، واقعیت آن است که فروش واحدهای این صندوق، در شرایط فعلی و با قیمت‌های حاضر، چندان معقول به نظر نمی‌رسد».

بورس کالا اما هفته‌ای داغ را سپری کرد و خریداران شاهد افزایش قیمت برخی محصولات شدند. «محمدرضا اسلامی» کارشناس بورس کالا در گفتگو با ایرنا، در تحلیل تحولات این بازار در هفته گذشته گفت: «مهمترین اتفاق هفته گذشته بازار بورس کالا، رونق قابل توجه محصولات عرضه شده در تالار صنعتی بود». اسلامی علت این اتفاق را ابلاغ شیوه اجرایی دستورالعمل تنظیم بازار فولاد دانست و گفت: «با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه دستورالعمل جدید، و با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی، برخی فعالان این تالار صنعت، انتظار دارند قیمت این محصولات، تغییراتی محسوس داشته باشد». اسلامی ضمن اشاره به دستورالعمل جدید برای فروش محصولات فولادی نیز گفت: «در هفته گذشته برای نخستین بار شاهد عرضه‌های اختصاصی محصولات کارخانجات «فولاد مبارکه» در بورس کالا برای سه گروه صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی و سایر مصرف‌کنندگان به صورت جداگانه بودیم. تامین مواد اولیه برای دو گروه بزرگ مصرف کننده می‌تواند باعث کاهش قیمت محصول نهایی برای تامین مایحتاج ضروری مردم در دو گروه خودرویی و لوازم خانگی شود».

«محمدرضا اسلامی» کارشناس بورس کالا: «ورود قیمت جهانی نفت به کانال ۵۰ دلاری، باعث رشد قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته گذشته شد». 

در هفته گذشته مجددا بحث ورود خودرو به بورس کالا نیز مطرح شد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند تاثیری محسوس بر رونق بورس کالا بگذارد. اسلامی ضمن اشاره به این تحول احتمالی نیز گفت: «با توجه به تجربه موفق عرضه املاک در بورس کالا، امید می‌رود با فراهم‌سازی بستر مناسب عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد کشف قیمت عادلانه براساس سازوکار عرضه و تقاضا در بازار خودرو باشیم». این کارشناس بازار بورس کالا در ادامه به معاملات محصولات پتروشیمی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: «بعد از مدت‌ها، قیمت جهانی نفت وارد کانال ۵۰ دلاری شد. در نتیجه در هفته گذشته شاهد رشد قیمت پایه محصولات پتروشیمی بودیم. همچنین کاهش نوسان نرخ دلار نیمایی در این هفته می‌تواند باعث استقبال بیشتر خریداران محصولات پتروشیمی در هفته آینده شود».

بخش «معاملات آتی» بازار سرمایه اما هفته‌ای آرام را سپری کرد. «سمانه حسینی» کارشناس معاملات آتی در این ارتباط به ایرنا گفت: «معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران در هفته گذشته نوسان اندکی داشت که نشان از رکود موقت قیمتی در این معاملات دارد». وی افزود: «در هفته گذشته برخی کشاورزان ترجیح دادند تا محصول خود را به بازار عرضه نکنند و در انتظار افزایش قیمت این محصول بمانند».«سمانه حسینی» کارشناس معاملات آتی: «معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران در هفته گذشته نوسان اندکی داشت که نشان از رکود موقت قیمتی در این معاملات دارد».

حسینی اشاره کرد که دو مسئله مهم بر بازار معاملات آتی در هفته‌های گذشته اثر گذاشته است. اولین عامل شیوع ویروس کرونا و در نتیجه کاهش خرید محصول نهایی از سوی مصرف کنندگان است. ویروس کرونا بطور کلی باعث رکورد در خرید برخی محصولات شده است. همچنین عامل دوم ابهام در قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی و داخلی است که باعث می‌شود در بازارهای داخلی، جهت و سمت و سوی بازار با ابهاماتی مواجه شود». 

 

 

کد خبر 39286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =