تسهیل و توسعه صادرات به افغانستان با راه‌اندازی راه‌آهن خواف-هرات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید ایجاد و راه‌اندازی راه‌آهن خواف - هرات باعث تسهیل صادرات به افغانستان به ویژه برای استان‌های شرقی و خراسان رضوی شده است.

علی شریعتی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به راه‌اندازی راه‌آهن خواف - هرات، یادآور شد: در روزهایی اخیر شاهد اتصال راه‌آهن چین به ترکیه بودیم که این هم در مجموع اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن چین به ترکیه از زمان دولت نهم در دستور کار بود و امروز نهایی شده است، اظهار داشت: جاده ابریشم به طور سنتی از ایران عبور می کرد، اما با ایجاد این خط ‌آهن به نوعی ایران دور زده شد هرچند برای ایجاد راه‌آهن فعلی خواف - هرات سال‌ها تلاش شده که باید راه‌اندازی آن را قدر بدانیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک کشور همسایه با افغانستان خط ریلی نداشتیم که بسیار بد بود.

راه‌آهن خواف  - هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو)جمعاً به طول ۷۶ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است. در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول ۶۲ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته و قطعه ۴ آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول ۸۵ کیلومتر است. بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده است. همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان‌های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیش‌بینی شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: حتی درباره ترکمنستان که از سه طریق ریلی، دریایی و با کامیون صادرات داشتیم، شاهد بودیم که وقتی شیوع کرونا افزایش یافت، کامیون‌های ایرانی اجازه ورود نیافتند ولی حمل و نقل ریلی باعث پیوستگی صادرات شد.

شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر کامیون‌ها برای ورود به مرز دوغارون باید از قبل نوبت بگیرند و بعد وارد گمرک شوند که این موضوع خود باعث طولانی‌تر شدن زمان حمل بار شده است.

وی ادامه داد: خرابی کالاها در گمرکات و مسائل زیست محیطی از جمله مسائلی هستند که باعث شده توسعه حمل و نقل ریلی اجتناب ناپذیر شود.

این فعال اقتصادی همچنین تاکید کرد که راه‌آهن خواف-هرات به توسعه صادرات و تسهیل آن به افغانستان به ویژه برای استان‌های شرقی و خراسان رضوی منجر خواهد شد.

کد خبر 39307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =