قادر به استفاده از کاهش نرخ دینار در مقابل دلار نبودیم

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود ایجاد بستر بهره مندی از افزایش درآمد ارزی از محل کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار برای بازرگانان کشور، اما با فرصت سوزی، نه تنها قادر به استفاده از این موقعیت نشدیم بلکه این امتیاز کسب سود را در اختیار تجار عراقی قرار دادیم.

رضا مونسان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به حرکت نزولی ارزش دینار در مقابل برخی ارزها از جمله دلار و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و عراق، افزود: به دلیل وجود پاره ای از مشکلات در حوزه انتقالات مالی و طولانی شدن روند مبادلات، نتوانستیم از کاهش ارزش نرخ دینار بهره مند شویم و این فرصت نوسان قیمت، به نفع بازرگانان عراقی که با تجار ایرانی، قراردادهای کوتاه مدت منعقد کرده بودند، رقم خورد.

وی ادامه داد: با توجه به استفاده نشدن مناسب از نزول ارزش دینار، رقابتی شدن تجارت با عراق سخت تر از گذشته خواهد شد.

موسان با تاکید بر ریالی بودن عمده تسویه های مالی ایران با تجار عراقی، گفت: ریال همواره در این مبادلات، ویژه و ارزشمند به شمار می رود؛ ولی با افزایش ارزش دلار مقابل دینار، جایگاه پول ایران به سادگی تنزل کرد و به رقیب تجاری واگذار شد.

وی گفت: ارزشمندی دلار باعث شد تا گرایش تجار عراقی به سمت این ارز  برود و ریال به حاشیه رفته و نوسانات ارزی به نفع بازرگان عراقی تمام شود.

هفته گذشته بود که بانک مرکزی عراق اعلام کرد به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی به خاطر سقوط قیمت نفت، نرخ فروش دلار آمریکا را به بانک‌ها و بازارهای ارز از ۱۱۸۲ دینار تا ۱۴۶۰ دینار افزایش می‌دهد به طوری که پایین آوردن ارز ملی اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از نابودی ذخایر خارجی عراق و همچنین کمک به دولت برای حفظ حقوق کارمندان خود است اما در کوتاه مدت تورم و کاهش مصرف سرانه ملی را در این کشور ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران و عراق بیشترین اثرگذاری کاهش دینار را بر حوزه مبادلات کالایی دانست و گفت: این اتفاق باعث افزایش سریع نرخ تورم در عراق خواهد شد و همین امر باعث می شود تا تجار ایرانی درصدد تسویه به یکباره و فوری قراردادهای جاری باشند و سود واقعی را برای رسیدن به پول خود در نظر نگیرند.

مونسان تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد عراق وابسته به دلار است به طور قطع تحت تاثیر کاهش ارزش دینار و تقویت دلار قرار خواهد گرفت به طوری که پیش بینی می شود این کشور با رشد بیش از پیش قیمت ها و کاهش استانداردهای زندگی مواجه شود.

کد خبر 39311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =