صادرکنندگان به عراق، صراف شده اند

یک کارشناس حوزه صادرات به عراق گفت: بازرگانان ایرانی به دلیل خلاء برخی قوانین و ضوابط حمایتی در مبادلات پولی و مالی برای صادرات به عراق، زمان بسیاری را به انجام امور صرافی در قالب تبدیل و تبادل ارز اختصاص می دهند.

آرمان رحیمی نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نبود برخی حمایت های قانونی و ارائه نشدن خدمات بانکی را مهمترین چالش تجار در صادرات به عراق دانست و افزود: طی چند سال گذشته، به دلیل اجرا نشدن حمایت های پولی و مالی، امور صرافی جایگزین تجارت شده و تجار را به خود مشغول کرده است.

وی فعالیت بانک های ایرانی در کشورهای مقصد همچون عراق را ناکافی ارزیابی کرد و گفت: مدت زمانی می شود که"بانک تعاون اسلامی" به دلیل اجرای قوانین تازه بانک مرکزی عراق، فعالیت نمی کند و به نوعی از گود خارج شده است.

رحیمی نیا ادامه داد: البته عملکرد و خدمات قابل ارایه بانک توسعه صادرات بتازگی نسبت به قبل با تغییرات بیشتری مواجه شده و در مجموع حمایتش از صادرکنندگان نسبت به گذشته ملموس تر است.

این عضو کمیسیون صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی اتاق بازرگانی با انتقاد از اینکه حمایت های پولی و مالی تنها بر کاغذ مانده است؛ گفت: در قوانین مصوب، حتی ضمانت نامه ها نیز بیمه می شوند و با وجودی که حتی برای مقابله با برخی نوسانات اقتصادی تدابیر جبران خسارات بازرگانان اتخاذ شده اما این مباحث در اجرا کمتر مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: اما آنچه که مدت ها در واقعیت شاهد هستیم؛ مصوبات و قوانین بالفعل نشده ای است که جایگاه صادرکننده در کشور مقصد را حفظ و حمایت نمی کند به طوری که با کمترین نوسانات، امنیت سرمایه گذاری بازرگان به خطر می افتد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به فعالیت بانک های سایر کشورها در عراق، گفت: با وجود اینکه امنیت کامل در عراق برقرار نیست اما این کشور میزبان چندین بانک خارجی است که متاسفانه جای بانک های ایرانی در این بین خالی است به طوری که تجار ما مجبور هستند امور مالی خود را از طریق صرافی و یا واسطه ها انجام دهند.

رحیمی نیا ظرفیت بازار عراق را برابر با ۵ کشور حاشیه خلیج فارس ارزیابی کرد و افزود: مصرف سرانه مردم عراق معادل 2.5 برابر ایران است به طوری که در سایه حمایت های پولی و مالی، می توان از این بازار بسیار بهره مند شد و درآمد ارزی مطلوبی عاید کشور کرد.

وی در همین ارتباط تاکید کرد: ایران در تنظیم قوانین بنیادی، رویکرد صادرات محور نداشته و برای ایجاد هرگونه تغییرات نیز اقدامی نمی کند.

 این عضو اتاق بازرگانی، حفظ و حمایت جایگاه تجار در بازار عراق را الزامی دانست و گفت: سرعت جایگزینی محصولات ترکیه به جای کالاهای ایرانی بسیار سرعت گرفته که این به معنای آن است که زنگ خطر از دست دادن بازار عراق برای ایران، مدتهاست به صدا در آمده است.

چندی پیش بود که روسای بانک های مرکزی ایران و عراق با یکدیگر دیدار داشتند و بر همکاری دو کشور تاکید کردند تا مشکلات موجود در حوزه مطالبات مالی و پولی ایران حل شود. براین اساس بود که تشکیل کمیته‌ای مشترک با حضور مقامات بانکی و مالی دو کشور در این جلسه مطرح شد تا از این طریق  به راهکار لازم برای حل مسایل پولی صادرکنندگان ایران و عراق دست یافت که تا به امروز این کمیته تشکیل نشده است.

کد خبر 39320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =