نظام بانکی کشور راهکاری پایدار برای تجارت با کشورهای همسایه اتخاذ کند

 عضو اتاق بازرگانی ایران از نظام بانکی کشور خواست به دنبال راهکاری پایدار در تجارت با کشورهای همسایه باشد؛ زیرا عدم حمایت شبکه مالی از صادرکننده در کشور مقصد ، باعث می شود تا بازرگان ایرانی در این بازارها از رقابت با سایر رقبا باز بمانند.

سیدحمید حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز ادامه داد: عدم وجود راهکار مناسب در خصوص تجارت با این کشورها نه تنها سبب ایجاد بروز مشکل در تامین نقدینگی مورد نیاز خواهد شد بلکه آنها مجبور می شوند کالا و خدمات خود را با حداقل قیمت به طرف خارجی عرضه کنند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف بانک تعاون اسلامی در عراق و بروز مشکلاتی در فعالیت آن، افزود: این امر سبب شده که صادرکنندگان و تجار فعال در عراق اکنون با مشکلات متعدد امور بانکی مواجه شوند که حتی قادر به تامین ضمانت نامه برای صدور کالاهای خود نیستند.

بانک تعاون اسلامی که توسط بانک اقتصاد نوین و  بانک کشاورزی و با سرمایه ۲۵۰ میلیارد دیناری در عراق تاسیس شده بود اکنون و با گذشت بیش از ۱۰ سال از فعالیت خود با مشکلاتی روبرو شده است.

وی با بیان آنکه ایجاد موانع متعدد در فعالیت بانک تعاون اسلامی سبب از دست دادن توان بخش خصوصی در مشارکت و اجرای طرح ها در این کشور شده است، ادامه داد: در کوتاه مدت و با نبود سیستم بانکی، تجار از حضور در اجرای پروژه های عراق حذف شده و تجارت با این کشور، دیگر برای بخش خصوصی اقتصادی و سودآور نخواهد بود.

حسینی سیستم بانکی عراق را سنتی و دور از نوآوری دانست و گفت: نظام بانکی این کشور فاقد توان اجرایی مناسب و فعال است به طوری که اجرای قوانین سهم مطلوبی در انجام امور بانکی ندارد و همین امر سبب شده که تجار ایرانی همواره برای انجام امور مالی خود مشکلات متعددی را تجربه می کنند.

این فعال بخش خصوصی، عمده فعالیت نظام بانکی عراق را صرافی عنوان کرد و افزود: تبدیل پول یکی از هزاران نیاز صادرکنندگان در کشور مقصد به شمار می رود به طوری که دیگر مشکلات و خواسته ها در نزد مدیران بانک های عراقی کمرنگ است، از این رو تاسیس و حضور بانک ایرانی برای رفع  این دغدغه ها در عراق، الزامی محسوب می شود.

وی به فعالیت مطلوب بانک توسعه صادرات در عراق اشاره کرد و گفت: این بانک عملکرد مطلوبی در این کشور دارد به طوری که توانسته در نزد بازرگانان، امنیت و اطمینان ایجاد کند، هرچند تامین مالی از عمده انتظاراتی است که تاکنون حل و فصل نشده است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر نوسانات قیمت ارز افزود: هم اکنون اخذ اسناد اعتباری(ال.سی) برای صادرکنندگان به عراق بسیار مشکل و تا حدی غیرممکن شده و با هر تغییری در نرخ دلار و دینار، باید به فکر چاره جویی از روش های غیرمعقول همچون بهره گیری از واسطه ها و دلالان بود.

کد خبر 39349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =